Sårbart när allt samlas i mobilen

Ons 15 Jul, 2015 - 8:41

Pengarna, mejlen, biljetterna, fotona och hela kontaktnätet – alltmer av det som är viktigt i våra liv samlas i mobiltelefonen.

Praktiskt, förstås, men också ruskigt sårbart.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Telefonen har snabbt gått från att bara vara just en telefon till att utgöra själva sambandscentralen för nästan allt runt oss. Men det ställer nya krav, både på oss användare och på leverantörerna av exempelvis bank- och mobiltelefontjänster.

– På något sätt planerar alla för ett normalläge då allt fungerar, men ju mer man koncentrerar viktiga verksamheter, desto sårbarare blir det, säger Fia Ewald, enhetschef för systematisk informationssäkerhet på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Vi har byggt in oss i en sårbar situation, förklarar hon, och det finns nog ingen väg tillbaka. Det digitala och mobila livet är alldeles för bekvämt.

– Vi köper oss bekvämlighet i nuet, men avvikelserna blir mer kännbara, säger hon.

Störningar och dålig täckning
Med pengarna i mobilen krävs också mobiltäckning, men i glesbygden kan det vara si och så med den saken. Då och då inträffar också stora störningar, både hos banker och telefonbolag. Till exempel stod nästan alla tjänster hos Swedbank stilla under en hel natt i början av juni.

– Det var ju ingen ideal situation för Swedbank, kunderna blev rosenrasande. Men vi har inte fått några rapporter om att någon drabbats allvarligt. Andra banker har också haft problem, och de har ju ett starkt incitament att hålla uppe sina affärer, säger Fia Ewald.

Fast både banker och telefonbolag har också ett samhällsansvar.

– Genom avregleringar och privatiseringar har det blivit så att privata aktörer utför mer tjänster. Det har gjort att mycket ansvar för viktiga funktioner har gått över på dem. Vi kanske inte har diskuterat det så mycket, men det borde vi göra, säger hon.

Som enskild har man också ett eget ansvar för att hålla beredskap.

– Man kan använda molntjänster så man kommer åt informationen från olika enheter. Och man bör ha kontanter hemma, så man klarar korta avbrott, säger hon.

Telefonen en värdehandling
Vi måste också bli mer försiktiga om själva telefonen.

– En smart telefon är en värdehandling. Man måste vara mer noggrann med alla koder och försiktig så man inte blir avlyssnad i wifi-miljöer. Man lägger inte ifrån sig sin plånbok, och det ska man inte göra med mobilen heller, säger Leif Trogen på Bankföreningen.

Med de nya bankkorten, som snart finns i var mans plånbok, kan vi blixtsnabbt betala bara genom att blippa kortet. Det gör det lätt för tjuven att handla på ett stulet kort. I alla fall ett tag, och för 250 kronor åt gången. Då och då krävs kod vid inköpen.

– Man kan bli ersättningsskyldig för köp som görs om man inte kan visa att man blivit av med kortet och polisanmält det direkt, säger Andreas Montelius, chef för företagstjänster på Ica-banken, som är först ut att lansera blipp-korten.

STORA STÖRNINGAR
Flera omfattande störningar i både bankers och telebolags system har inträffat under senare år, exempelvis:

Den 2 juni i år slogs Swedbanks system för betalningar och uttag ut efter en systemuppdatering, stoppet varade under en hel natt.
Den 23 februari i år hade både Telia och Tele2 stora störningar i 3G-mobilnätet.
Sommaren 2014, då det var mycket åska, drabbades många mobilkunder vid flera tillfällen när masterna slogs ut av åskan.
Stormen Ivar i december 2014 slog ut mobiltelefonin för många kunder i norra Sverige
Post- och telestyrelsen har ställt hårdare krav på säkerheten efter flera incidenter i tele- och bredbandsnät.

Källa:TT

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report