Högtryck på Europas flygplatser och ett tekniskt haveri i bagagesystemet.

Det är orsaken till att hundratals resenärer blivit utan sina bagage både på väg till och från sina resmål.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Bara till Landvetter flygplats kom under förra veckan omkring 600 väskor som tappats bort i systemet. 450 av dem har på fem dagar kunnat återkomma till sina ägare, men fortfarande står 150 väskor på Landvetter och väntar på att bli utkörda.

Det här är bara en droppe i havet av de bagageproblem som drabbat resenärer i Europa.

– Det är de stora hubbarna i Europa – Paris, Berlin och London – som har haft extremt tryck och samtidigt haft tekniska fel på sina bagagehanteringssystem som gjort att väskor inte nått sina ägare, säger Charlotte Ljunggren flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter airport.

Swedavias flygplatser Landvetter och Arlanda har själva inte råkat ut för några tekniska problem. De har däremot drabbats av följderna av de stora europeiska flygplatsernas haveri. De tekniska felen ska nu vara lösta, men det är fortfarande följdproblem.

– Det som har skett är att ankommande resenärer, som kommit från stora hubbar inte fått med sitt bagage.

Ber om tålamod
Bagaget flygs in till Swedavias flygplatser kontinuerligt och nu jobbar flygplatserna för fullt för att alla väskor ska komma till rätta.

– Vi ber om lite mer tålamod.

De som har blivit av med sitt bagage ska direkt anmäla det till marktjänstbolagets disk på flygplatsen eller på flygbolagets hemsida. Det för att bagaget ska kunna matchas med rätt resenär och köras ut av marktjänstbolagen.

Hyllar insatsen
Charlotte Ljunggren vill ändå lyfta det arbete personalen på Landvetter nu gör, och att de fått till rätta en stor del av det vilsekomna bagaget trots att flygplatsen har haft fler resenärer och mer bagage att hantera än någonsin.

– Vi har haft all time high någonsin under en julimånad.

Landvetter har med 619.000 resenärer ökat med nära fem procent gentemot samma månad i fjol.

– Vi har 14.000 väskor varje dag och vi har inte haft bekymmer med vår bagageanläggning. Jag måste ge en stor eloge till vår personal.

Hon berättar att merparten av bagaget följer resenärerna, men att det då och då tappas bort bagage på väg till slutdestinationen.

– Vid snäva anknytningar kan det förstås hända, men då ska man gå till ankomstsservice eller gå in på flygbolagets hemsida och anmäla.

– I normala fall så tar det 24 timmar innan resenären får sitt bagage igen, säger Charlotte Ljunggren.

Källa:svt.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report