Sydamerika nästa för Norwegian

Ons 16 Nov, 2016 - 6:59

Foto:norwegian

Foto:norwegian


Flygbolaget Norwegian är på väg mot sitt bästa år hittills.

I framtidsplanerna finns också nya linjer från Europa till Sydamerika.
”Det stämmer men det kan dröja lite”, säger Thomas Ramdahl, Chief Commercial Officer/försäljningschef för Norwegian till Travel Report.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Norwegian startade sin interkontinentala trafik för drygt tre år sedan och har blivit en luftjätte med 44 linjer idag – och fler planer på att utvidga trafiken. Nyligen satte Norwegian in två nya direktlinjer till Las Vegas från Oslo respektive London.

”USA är en viktig marknad för Norwegian. Flera ruter mellan Europa och USA är bra nyheter för reslystna européer, men det är också bra nyheter för amerikaner som önskar besöka Europa. På många rutter från USA till Skandinavien har vi närmare 30 procent amerikanska resenärer, och på vissa rutter från USA:s västkust är vi uppe i närmare 50 procent amerikaner. Fler direktlinjer mellan kontinenterna skapar jobb och bidrar till att fler lokala värden skapas, så även i Sverige. Norwegian lanserade sin första långdistanslinje mellan Oslo och New York i 2013. Vi erbjuder nu fler direktlinjer mellan Skandinavien och USA än något annat flygbolag”, säger Thomas Ramdahl.

Hur ser Norwegian på den nya ESTA-viseringen som ska ske redan på Arlanda? Kommer den att öka er biljettförsäljning till USA?
”Vi har hela tiden varit positiva till visering, så kallad preclearance, redan på Arlanda, därför att det ger passagerarna den stora fördelen att slippa långa köer för att komma in i USA. Det ger oss också möjligheter att flyga till andra destinationer i USA som inte har immigrationskontroll. Det möjliggör ännu fler direktlinjer mellan Sverige och USA. Allt som gör resan smidigare för passagerarna är vi positiva till”.

Är det verkligen lönsamt för er med så låga biljettpriser på långflygningar i Premium Class, ni ligger ju 60-70 procent lägre än till exempel SAS?
”Varför SAS lagt sina biljettpriser som de gjort kan jag inte svara på. Men det är helt riktigt att Norwegian erbjuder premiumbiljetter till mycket rimligare priser än vad konkurrenterna gör med sina motsvarande biljetter. Vi erbjuder en väldigt bra produkt med hög komfort till ett lågt pris. Dessutom flyger vi direkt till slutdestinationen, vilket är behagligare för passagerarna och bättre för miljön. Norwegian har en av de modernaste och grönaste flottorna i världen med en genomsnittsålder på bara 3,6 år. Med bränsleeffektiva flyg som kräver lite underhåll och en effektiv organisation kan vi hålla priserna lägre”.

Stämmer det att ni har planer på att sätta in trafik till Sydamerika? Och hur blir det med Kina?
”Som ett ambitiöst flygbolag med en stor beställning av nya plan, är det ingen hemlighet att vi vill utvidga vårt långdistansnätverk till andra delar av världen, Sydamerika inräknat. Vad som sker i framtiden är det svårt att säga något konkret om just nu, men vi är hela tiden på jakt efter nya spännande destinationer som vi kan erbjuda våra reslystna passagerare. Vi ser oss om i både öst och väst efter nya rutter, men på grund av att vi saknar överflygningsrättigheter över Ryssland (bortsett från linjen Oslo-Bangkok/Bangkok-Oslo) är linjer österut mer utmanande. Vi har flera planer som har satts på väntelista för att vi idag måste flyga långa omvägar. Det är både dyrt och opraktiskt. Eftersom vi ännu inte fått till ett avtal med Ryssland, har vi satt nya linjeplaner på väntelista.”

Hur ser Norwegian på er lönsamhet under 2016 jämfört med 2015?
”Norwegian är ett börsnoterat bolag så vi kan inte jämföra hela 2016 med 2015 för närvarande, men det andra kvartalet 2016 var vårt bästa kvartal hittills. Jag är mycket nöjd med att våra trofasta kunder världen över fortsätter att flyga Norwegian. Utvecklingen är jämnbra på alla marknader, men den största tillväxten ser vi i Spanien, särskilt på inrikeslinjerna. Rutterna mellan London och Paris till USA har också en god utveckling.

Magnus Wilandh

FAKTA/NORWEGIAN:

Flygbolaget har nio destinationer i USA; New York, Los Angeles, San Francisco Oakland, Fort Lauderdale, Las Vegas, Orlando, Boston, Puerto Rico och St Croix (Amerikanska Jungfruöarna). Nästa år startas linjer mellan San Francisco (Oakland)-Köpenhamn, San Francisco-Barcelona, Los Angeles-Barcelona, New York-Barcelona och Fort Lauderdale-Barcelona.

 Norwegian startade den första interkontinentala linjen 2013 och har idag ökat till 44 sådana linjer. Flygbolaget erbjuder direktflyg till Las Vegas en gång i veckan från Arlanda, Köpenhamn och Oslo. Alla flygningar till USA opereras med Boeing 787 Dreamliner. Flygbolaget har tolv Dreamliners i flottan och beställningar på ytterligare 31.

Foto:norwegian

Foto:norwegian /Thomas RamDahl -Chief Commercial Officer

 Sydamerika kan bli Norwegians nästa marknad, enligt försäljningschefen Thomas Ramdahl.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report