Etraveli säljs för 5 miljarder

Ons 21 Jun, 2017 - 6:59

Foto:Etraveli


De står det klart att CVC Capital Partners (”CVC”) genom CVC fond VI köper den globala online-resebyrån Etraveli, för 508 miljoner Euro av ProSiebenSat.1.

Det tyska mediabolaget betalade 235 miljoner Euro för bolaget i november 2015 när man köpte det av Segulan.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Etraveli, med huvudkontor i Uppsala, är en global e-handelsplattform för flygbiljetter (t.ex. Gotogate, Supersavertravel, Flygresor.se), som kombinerar en stark marknadsposition i Norden med en snabbväxande internationell verksamhet

Företaget är verksamt i 46 länder på 5 kontinenter. Etraveli har växt cirka 40 % per år organiskt de senaste åren och år 2016 sålde Etraveli flygbiljetter och relaterade tjänster till över 5 miljoner resenärer för cirka 18 miljarder kronor.

Under de senaste åren har Etraveli expanderat internationellt och uppnått betydande marknadsandelar på stora europeiska marknader som Storbritannien, Tyskland och Frankrike, vilket medfört en snabb tillväxt av försäljning och lönsamhet. Med de nya ägarna siktar Etraveli på att öka sin globala närvaro och på att bli den största aktören i Europa där företaget idag är nummer tre.

”Etraveli har under senare år omvandlats till ett internationellt företag med en tydlig strategi baserad på att erbjuda konsumenterna billigare flygbiljetter på ett mer effektivt sätt än konkurrenterna”, säger Mathias Hedlund, VD för Etraveli sedan 2014.

Han kommenterar också försäljningsprocessen, ”Det är med glädje och stor förväntan vi idag välkomnar våra nya ägare, CVC. CVC visade tidigt i bolagets försäljningsprocess att de förstod både våra framtida utmaningar och möjligheter. Tillsammans med CVC kommer vi att ytterligare höja våra ambitioner och sträva efter att öka vår internationella närvaro, både organiskt och genom förvärv”, fortsätter han.

Lorne Somerville, partner och chef för TMT hos CVC, säger: ”Den elektroniska resesektorn är dynamisk och snabbväxande, och Etraveli är en tydlig ledare tack vare sin e-handelskompetens och en mycket skalbar affärsmodell. Vi ser fram emot att utveckla sektorn och att bredda CVCs nätverk tillsammans med Etraveli för att omvandla företaget till en verklig global plattform”.

Gustaf Martin-Löf, VD, CVC Nordics, tillägger ”Jag ser fram mot att få jobba tillsammans med Mathias och hans team för att utveckla bolaget ytterligare”.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report