Foto:sas


Efter flera kriser och smärtsamma stålbad ser SAS vd Rickard Gustafson vändningen.

Trots att den viktiga sommarsäsongen kantades av fler inställda avgångar än normalt summerar han 2018 som ett kvitto på att bolaget är på rätt väg.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Priskriget i flygbranschen pressar skandinaviska SAS och kriserna har avlöst varandra. I det pågående sparpaketet är målet att förbättra resultatet med tre miljarder kronor till 2020. Men förändringsarbetet har redan börjat ge resultat, enligt vd Rickard Gustafson.

”Vi har slagits för vår överlevnad och 2018 gör vi ett av våra bästa resultat någonsin. Det visar att vi har ställt om och anpassat oss till hur industrin ser ut i dag”, säger Rickard Gustafson, som samtidigt konstaterar att det många gånger varit en smärtsam resa, inte minst för personalen.

Under det brutna räkenskapsåret som avslutades i oktober flög 30 miljoner passagerare med SAS – en rekordsiffra.

Från starten 1946 till och med 2012 hade SAS en mer eller mindre statisk tidtabell men en relativt liten verksamhet under sommaren då affärsresenärerna hade semester. Då var juli en förlustmånad. Nu är det en av de bästa månaderna på året som bär mer förlusttyngda perioder under vinterhalvåret.

”Säsongsdestinationer, att vi går in och ut ur destinationer, det har radikalt förändrat lönsamheten för SAS”, säger Rickard Gustafson.

Andra faktorer som på sikt förbättrar bolagets finansiella ställning är att man under 2018 har gjort sig av med ett dyrt lån som det nu inlösta preferensaktieprogrammet innebar.

Resultatet till trots, under sommaren tvingades SAS ställa in två procent av sina flygningar, en procentenhet fler än normalt. Trångt i luftrummet, personalbrist och beställda flygplan som försenats hos tillverkaren var orsakerna.

”De inställda flygen i somras beklagar vi djupt. Det har lärt oss att vi behöver bli ännu duktigare på att säkerställa att vi har en robust produktion”, säger Rickard Gustafson.

Bolaget har nyligen öppnat nya baser i Irland och i Spanien, bland annat för att minska personalkostnaderna. Men Rickard Gustafson poängterar att SAS skandinaviska själ är väldigt viktig för honom.

”Det skandinaviska är en kultur och har inte så mycket att göra med vilket språk man talar. Vår verksamhet innebär inte att alla måste vara skandinaver för att det ska fungera. Se på Ikea till exempel”, säger Rickard Gustafson.

På frågan om SAS går mot att bli ett lågprisbolag vill Rickard Gustafson inte riktigt ta ordet i sin mun.

”Termen lågkostnadsbolag kommer att försvinna. Framöver kommer det att finnas flygbolag som konkurrerar. Kunderna bestämmer vad de har för betalningsvilja. Kan vi inte erbjuda det väljer de någon annan”, säger Rickard Gustafson.

SAS står de närmaste åren inför mångmiljardinvesteringar. Flygflottan håller på att bytas ut och från 2022 flyger SAS med cirka 100 nya maskiner för en total kostnad på nära 50 miljarder kronor.

”Det mesta handlar om att ersätta gamla flyg för att få flyg som är mer bränsleeffektiva”, säger Rickard Gustafson.

Inför 2019 ser SAS vd en del orosmoln. Ett högre oljepris och en svagare krona mot dollarn är de främsta utmaningarna. Samtidigt som konkurrensen på den skandinaviska marknaden väntas öka. Fokus för verksamheten ligger enligt Rickard Gustafson på en ökad digitalisering och hållbarhetsfrågor.

”Flyget har en negativ miljöpåverkan och den måste vi ta på största allvar. Vi måste hitta ett sätt att ställa om till ett hållbart resande. Det är något vi prioriterar högt”, säger han.

Källa:TT

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report