Farväl semester-jetlag och sov gott

Mån 7 Jan, 2019 - 7:00


Året må ha tjuvstartat men för många börjar vardagen på riktigt i veckan. Deppigt att ledigheten är över kanske – men januari kan också fungera som rena hälsopillret.

Januariblues och vardagsångest är heta samtalsämnen så här års, men faktum är att många mår bra av att återvända till sina vardagsrutiner. En ledighetsperiod, ofta med sämre kost, mer alkohol och oregelbunden sömn, får vare sig man vill eller ej ett abrupt slut.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

– Det finns många bevis för att rutiner är härliga och underbara, säger Per Johnsson, docent i klinisk psykologi.

Enligt honom skiljer sig julen mycket från annan semester då det ofta finns en massa måsten kring högtiden, vilket kan vara påfrestande. Hur trevligt det än är så känner många att de måste åka land och rike runt och sova över, i kanske inte alltid så bekväma sängar, hos släkt och vänner.

Tillbaka i vardagen behöver man inte tänka och planera lika mycket eftersom man helt enkelt inte har lika mycket tid att spela med. Det är bra enligt Johnsson, som säger att människor mår bra av att leva lite inrutat – men med en flexibilitet inom rutan.

– Det finns en väldigt känd devis om att vi människor älskar att ha många valmöjligheter, men avskyr att välja, säger Johnsson.

Hjälper den inre klockan
Även Christian Benedict, sömnforskare och författare, välkomnar vardagen.

– När vi har ett mer regelbundet liv hjälper vi vår inre klocka att fungera, säger han.

Han tycker inte att man ska oroa sig för mycket över att man sover färre timmar under vardagarna.

– Man får vara lite försiktig med att använda ledig tid som referens till vad man behöver. När vi är lediga är vi mer benägna att dricka alkohol och äta fett, vilket påverkar sömnkvalitén, säger Benedict.

Men att gå och lägga sig en semesterdag för att sedan vakna upp till en vardag kan vara en väl tuff omställning. Då kan man lätt drabbas av vad Benedict kallar ”semester-jetlag”.

För att undvika det tipsar han om tre förberedelser för de sista lediga dagarna. Genom att gå ut, förhoppningsvis i solen, tidigt på dagen, motionera på dagtid och tidigarelägga sina måltider kan man ställa om sin inre klocka och skicka signaler till hjärnan om att man ska sova lite tidigare på kvällen.

”Sudda bort lösheten”
– Om du är en kvällsmänniska kommer inte det här att omvandla dig till en morgonmänniska, men det kommer att förskjuta din dygnsrytm på ett positivt sätt, säger han.

Att storhelgsledigheten är över kan också innebära en lättnad för den som är ensam.

– Det finns ingen tid som just julafton och nyårsafton som är så krävande när man är ensam. Man blir så mycket mer ensam, alla är med varandra känns det som, säger Per Johnsson.

Det finns fyra ord – som alla slutar på ”löshet” – som han tycker att man ska försöka frigöra från sitt slutled: hopplöshet, maktlöshet, hjälplöshet och meningslöshet.

– Man ska ha lite hopp och känna lite makt över sitt eget liv, och där är rutiner till stor hjälp.

Källa:TT

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report