Mer grönt i bränsletanken är budskapet i en ny utredning av flygtrafiken som presenteras i dag.

Men svensk produktion av biodrivmedel väntas inte få något stöd.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Det mesta av utredarens slutsatser är kända sedan tidigare. Huvudförslaget är en så kallad reduktionsplikt, som i praktiken innebär högre krav på inblandning av biodrivmedel i flygbränslet. Redan om två år föreslås plikten införas och då med krav på en procent biodrivmedel. Kravet är progressivt och motsvarar år 2030 en inblandning på 30 procent.

Som en följd väntas biljettpriserna öka. I samband med att kraven införs beräknas en enkel inrikesresa bli tre kronor dyrare, medan en resa med destination utanför Europa får ett påslag på 19 kronor.

Förhoppningen är att plikten ska få marknaden för biodrivmedel att växa. Idag utgör förnybart bränsle mindre än en procent av marknaden. Samtidigt finns det en oro över bristen på stöd för svensk produktion av biobränsle. En svensk forskare som TT talat med tror att Sverige kan bli världsledande på biodrivmedel tillverkat av restprodukter från skogen. Men utredningen kommer inte föreslå något produktionsstöd, enligt dess sekreterare. Frågan hänskjuts i stället till Energimyndigheten, som uppmanas att inleda en ny utredning.

Miljöminister Isabella Lövin (MP) skriver i en kommentar att biodrivmedel är viktigt för att åtminstone halvera utsläppen det kommande decenniet och att olika styrmedel behövs för att nå dit.

Källa:TT

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report