Efter domar i Göteborgs och Nyköpings tingsrätter tvingas flygbolaget Ryanair att kompensera resenärer som drabbades av en pilotstrejk 2018. Domarna sätter press på SAS, som vägrat att ersätta de resenärer som drabbades av vårens strejkkaos.

Det menar i alla fall flygersättningsbolaget Airhelp som har tagit SAS till domstol för att förmå flygbolaget att betala ut ersättning till de tusentals resenärer som drabbades av den veckolånga pilotstrejken i månadsskiftet april/maj.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

SAS har vägrat att betala med hänvisning till att strejken var en ”extraordinär händelse”.

”Vår bedömning är att en sådan här konflikt är att betrakta som en extraordinär händelse och därför är EC 261 inte tillämplig. Det är samma bedömning som ARN gjorde i samband med Norwegians konflikt, och så får vi se hur detta bedöms den här gången. I andra länder har man gjort en annan tolkning och därför är det viktigt att EU nu sätter ner foten och berättar hur lagen ska tolkas”, sa SAS vd Rickard Gustafson till Di i augusti.

Exakt vilken bäring Ryanair-domarna har på SAS lär alltså visa sig, men jämförelsevis varade Ryanair-strejken bara i 24 timmar. Den påverkade emellertid 40.000 resenärer världen över varav 22 flygningar i Sverige berördes.

Domarna avkunnades i oktober i Nyköping och i juli i Göteborg.

Det irländska flygbolaget motsatte sig betalningsskyldighet och menade att flygkaoset var en extraordinär omständighet, vilket tingsrätterna alltså inte köpt. 

Ryanair ska nu betala mellan 250-400 euro, motsvarar cirka 2.700-4.300 kronor, till ett antal drabbade resenärer. 

”Vår ambition är att göra allt för att resenärerna ska få den kompensation de förtjänar vid försenade och inställda flygresor. Domsluten mot Ryanair visar nu att våra kunder kan känna sig trygga i att vi driver saken så långt det krävs”, säger Marie Bexelius, Sverigechef på Airhelp. 

Airhelp menar att sannolikheten för att SAS ska fällas i domstol har ökat i och med avgörandena mot Ryanair.

”Vi anser att SAS borde ta sitt ansvar och ersätta resenärer som drabbas av bolagets interna konflikter. Vi tror att EU-domstolen kommer att komma till samma slutsats”, säger Marie Bexelius.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report