Flygsäkerhet debatteras ivrigt efter nedskjutningen av det ukrainska passagerarflygplanet i Iran – och det kan vara svårt för passagerna att få överblick över informationen om flygningar till eller över konfliktzoner.

Men experter anser att det inte finns någon anledning till ökad oro på grund av händelsen i Iran.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

”Det finns inget transportsätt som slår flyget när det gäller säkerhet”, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Påverkas den synpunkten av det som hände i Iran?

”Nej, absolut inte. Det är en väldigt enskild händelse som dessutom hade gått att förebygga”, svarar han.

Planet kraschade i Teheran kort efter att ha lyft i onsdags och alla 176 personer ombord dödades – varav 17 var hemmahörande i Sverige. På lördagen medgav Iran till slut att planet av misstag skjutits ned av iranskt luftvärn.

Vid nedskjutningen var upptrappningen av Irans väpnade konflikt med USA i ett brännhett skede, och Hans Kjäll är mycket kritisk till att iranska myndigheter inte stängde flygplatsen under det kritiska skedet.

Men han anser inte att passagerarna generellt bör oroas över hanteringen internationellt av risker vid flygningar till eller över konfliktområden. Däremot kan det vara svårt att hitta övergripande information, påpekar han.

”Om man ska råda allmänheten till något så är det att gå in på utrikesdepartementets hemsida och leta.”

Efter nedskjutningen av ett malaysiskt flygplan över Ukraina 2014 försökte FN:s flygsäkerhetsorgan ICAO upprätta en överskådlig presentation av risker i olika områden. Men det strandade efter konflikter mellan flera länder.

Den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa utfärdar varningar och rekommendationer – bland annat med så kallade Conflict zone information bullentins (CZIB) – till bolagen för flygningar till eller över konfliktområden.

Listan inbegriper för närvarande hela eller delar av luftrum över Afghanistan, Egypten, Jemen, Iran, Irak, Libyen, Mali, Pakistan, Saudiarabien, Somalia, Syrien, Sydsudan och Ukraina.

På fredagen kom Easa med en rekommendation att inte flyga lägre än 7.620 meter över Iran, för att på lördagen sedan helt avråda från flygningar över landet.

Då hade svenska Transportstyrelsen redan beslutat att tillfälligt återkalla trafiktillståndet för Iran Airs flygningar mellan Sverige och Iran, och starkt avrått från flygningar över landet.

Samtidigt anlitar flera stora svenska researrangörer Qatar Airways och Emirates för flygningar från Sverige till Doha och Dubai, och de flygningarna fortsätter att gå över Iran.

Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör vid Transportstyrelsen, påpekar att Iran Air är enda bolag med direktflyg mellan Sverige och Iran. Flygningarna kunde stoppas eftersom Transportstyrelsen äger trafiktillståndet.

Qatar Airways (Qatar) och Emirates (Dubai) lyder däremot under respektive lands myndighet, påpekar han.

”Vi kan bara så tydligt som möjligt kommunicera vad vi rekommenderar men kan inte styra över hur andra väljer att göra”, säger Ljungberg till TT.

Även han tycker att myndigheter, organisationer och flygbolag hanterar flygningar till eller över konfliktområden på ett acceptabelt sätt, och anser inte att passagerarna behöver ha fler betänkligheter efter nedskjutningen.

”Det finns ingen anledning till oro i det här. Däremot måste något göras i Iran för att de ska återfå förtroendet.”

Källa:TT

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report