Foto:sas

SAS har mottagit miljardstöd för sin verksamhet och det är orimligt att bolaget ett halvår efter krisen inte ännu betalat ersättning till sina kunder för coronainställda resor. Det anser Danmarks Rejsebureau Forening, som menar att SAS får räkna med att bli polisanmälda av danska Trafikstyrelsen.

SAS har haft sedan i mars på sig att ersätta kunderna, och organisationen anser att SAS underlåtenhet att göra så är oacceptabel.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

”Det står i direkt strid med allmänna avtalsregler och är dessutom en allvarlig kränkning av EU:s förordningar på flygområdet. Trafik-, bygg- och bostadsstyrelsen har tappat tålamodet och kommer inte längre acceptera att flygbolagen slår dövörat till kraven”, heter det i ett uttalande.

Flygbolag som inte betalar ut ersättningen får räkna med åtgärder. SAS och andra flygbolag kommer närmare en polisanmälning om de inte betalar de kunder som har krav på det, heter det vidare.

 ”Vi har full förståelse för att SAS hade svårt att hantera krisens första månader och var tvungna att vädja till kundernas tålamod, men nu har det alltså gått ett halvår och det är för länge. SAS ska sätta igång med att ersätta sina kunder med det samma”, kommenterar Lars Thykier, vd för Danmarks Rejsebureau Forening.

Från SAS håll förstår man frustrationen hos resebyråerna och deras kunder.

”Det är en mycket beklaglig situation, och vi gör vad vi kan för att hantera den enorma mängd ärenden som corona har orsakat”, sa SAS Danmarks presschef Sille Beck-Hansen till standby.dk nyligen.

Källa:di.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report