En nedläggning av Bromma flygplats kan innebära slutet för många av Sveriges flygplatser. Det anser intresseorganisationen Sveriges regionala flygplatser, som vädjar till riksdagen att stå emot en stängning.

Den krassa verkligheten, att flyglinjer runt om i landet är i fara om Bromma flygplats stängs i förtid, beskriver medlemsorganisationen Svenska regionala flygplatsers vd Peter Larsson.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

”Bromma är hela Sveriges inrikesflygplats. Mindre flyglinjer till mindre orter kommer slås ut om de ska konkurrera på Arlanda. Brommas framtid är en Sverigefråga, inte en Stockholmsfråga”, säger han.

Nästa vecka ska Svenska regionala flygplatser träffa riksdagens partier för att argumentera för att Bromma inte ska läggas ner i förtid.

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia gick i mitten av september ut med beskedet att det inte är affärsmässigt motiverat att driva vidare Bromma flygplats.

En förtida nedläggning, innan 2038, är nu därför på bordet.

Swedavias vd Jonas Abrahamsson vädjade också om ett snabbt beslut från regeringen om flygplatsens framtid.

Som Dagens industri tidigare rapporterat hålls siffrorna bakom slutsatserna om Bromma hemliga av Swedavia och regeringen.

Regeringskansliet har inte tagit emot rapporten i sin helhet, vilket gör att den inte är offentlig, och ansvarig minister Ibrahim Baylan (S) har endast fått en muntlig dragning av bolaget om läget.

Det tycker Peter Larsson på Svenska regionala flygplatser är riktigt illa.

”Det är häpnadsväckande. En fråga om tillgänglighet för ett helt land verkar avgöras av några få bakom lyckta dörrar. Inte ens ansvarig minister verkar ha läst denna rapport”, säger han.

Coronapandemin har strypt flygindustrins intäkter nästan helt och konkurser är både aktuella och hotande. Det gäller inte minst de svenska flygplatserna.

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia tappade under första halvåret i år cirka 1,5 miljarder kronor i omsättning. Det kan jämföras med bolagets totala omsättning under 2019 på drygt 6,2 miljarder kronor.

Swedavia har fått rejäla statliga bidrag, drygt 3,1 miljarder kronor, för att kunna driva vidare sin verksamhet: Tio flygplatser från norr till söder.

I jämförelse har de flygplatser som inte är statliga, som Sveriges regionala flygplatser representerar; 33 tillantalet, fått statligt coronastöd på 100 miljoner kronor.

Peter Larsson anser att modellen med ett statligt bolag som bara driver de stora vinstdrivande flygplatserna inte är hållbar. Kommunerna får ta bördan av flygplatser som inte har förutsättningar att gå med vinst, menar han.

”Det är hög tid att se över Swedavia som konstruktion. Gör som i Norge och Finland. Fördela vinsterna till samtliga flygplatser”, säger Peter Larsson.

Efter Swedavias besked om Brommas bristfälliga affärsmässighet har Miljöpartiet och Socialdemokraterna fört linjen att Bromma ska läggas ner. S vill att Arlanda samtidigt byggs ut, det vill inte MP.

Centerpartiet svängde tidigare i veckan i frågan och sällar sig till S-linjen, dock slits partiet internt kring den nya ståndpunkten.

Men den utvecklingen är inte affärsmässigt hållbar, menar Peter Larsson som säger att priserna otvivelaktigt skulle stiga om Arlanda tar över Brommas verksamhet. 

Anledningen är att flygbolag som flyger inrikes till och från regionerna, med mycket små marginaler, då måste konkurrera om samma start- och landningstider som övrigt inrikesflyg och internationella flyg.

”Bromma möjliggör inrikestrafik från mindre regioner där resenärer behöver ta sig till och från huvudstaden. Flyttas trafiken över till Arlanda kommer det inte bli lönsamt för små bolag att flyga till mindre orter. Konkurrensen om de nödvändiga tiderna på Arlanda blir för hård”, säger han.

Källa:di.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report