Foto:airfrance

Att inte konkurrera med tåget och bli mer hållbara är vägen fram för Air France. Det statliga räddningspaketet som ger dem likviditet och luft under vingarna genom coronakrisen, ställer också krav på den franska flygjätten.

Under andra kvartalet tappade Air France 92 procent av sin verksamhet och rapporterade en förlust på 1,1 miljarder euro, motsvarande 10,4 miljarder kronor. För att säkra likviditeten i företaget och klara sig igenom krisen fick de i maj ett miljardpaket garanterat av franska staten.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

”Vi fick ett snabbt och starkt stöd från den franska regeringen. Det var goda nyheter eftersom vi var osäkra på hur länge krisen skulle vara och hur den skulle påverka. I nuläget har vi inga problem med likviditeten tack vare tillskottet av pengar”, säger Air France vd Anne Rigail.

Räddningspaketet på 7 miljarder euro, motsvarande 72,7 miljarder svenska kronor, omfattas av ett statsgarantilån från nio banker och ett delägarlån från den franska staten som äger 14,3 procent i bolaget.

Med paketet följde också villkor. Bland annat ska bolaget bli lika konkurrenskraftigt som konkurrenterna, British Airways och Lufthansa Group, i Europa och även bli mer hållbart genom att minska sina koldioxidutsläpp.

”Vi har förbundit oss att halvera vårt koldioxidutsläpp för de franska inrikesflygen till 2024 jämfört med 2019”, säger Anne Rigail.

För att möta dessa krav har flygbolaget avslutat alla sina flygrutter från Parisflygplatsen Orly till städer där en alternativ resa med tåg tar mindre än 2,5 timmar från huvudstaden.

”Vi jobbar nära SNCF, som trafikerar tågtrafiken, för att fler och fler kunder lättare ska kunna ta tåget istället på korta sträckor. Vi kompletterar varann, vi kan även vara partners”, slår hon fast.

De närmaste åren kommer ytterligare åtgärder för att minska koldioxidutsläppen. Till 2030 har flygbolaget som mål att minska sitt koldioxidutsläpp per passagerarkilometer med 50 procent. Enligt Anne Rigail ska målet uppnås genom att byta ut delar av flottan och i framtiden sluta använda fossila bränslen.  

”Vi satsar mer än 1 miljard euro, motsvarande 10,3 miljarder kronor, varje år de nästkommande tre till fem åren för att förnya våra långdistans- och medeldistansflyg”, säger Anne Rigail.

Genom att byta ut bland annat flygplansmodellerna Airbus A380 och A340 till en nyare generation kan bränsleförbrukningen minskas med 25 procent, konstaterar hon.

Parallellt genomför bolaget en kraftig nedskalning av verksamheten. Cirka 7.600 anställda, både piloter, kabinpersonal och markpersonal, kommer att få gå från Air France och från dotterbolaget Air France Hop. Enligt Anne Rigail ligger fokus på att prioritera frivilliga uppsägningar, avtal om förtidspensionering och förflyttningar. 

Planen är att minska antalet anställda fram till år 2022, men redan i år har cirka 368 piloter och 1.151 från kabinpersonalen fått gå. I början av 2021 väntar ytterligare nedskärningar, som diskuterats med facket vilket innebär att 3.640 medarbetare bland markpersonalen kommer att lämna företaget innan slutet av 2022. 

”För att kunna hantera verksamhetskrisen och vara lika konkurrenskraftig som marknaden när krisen är över, så måste en omvandligsplan till för bolaget.”

För att vara konkurrenskraftig och utöka flexibiliteten för kunderna har Air France infört nya regler gällande sina flygbiljetter. Ombokning och avbokning kan ske fram till dagen innan avresa. Kunden kan antingen få pengarna tillbaka, en voucher eller boka om resan utan kostnad.

Förutom restriktioner och utrese- och inreseförbud i vissa länder har resenärernas rädsla för att smittas påverkat flygandet. Air France jobbar på att kunna lova covid-19 fria flygningar, säger Anne Rigail vidare.

”Vi tror att vi kan ha covid-19 fria flygresor genom att använda antigentester, då kan vi få ett resultat inom 30 minuter.”

Antigentester är ny typ av snabbtest för att påvisa covid-19. På flygplatserna Orly och Roissy Charles de Gaulle i Paris har bolaget redan infört några antigentester för att utvärdera effekterna.

Att testa sig inför en flygresa är något som Anne Rigail tror kan bli aktuellt även i framtiden.

”Innan vi har ett vaccin eller en effektiv behandling kan tester bli en rutin liksom vaccinet är för gula febern om du ska resa till Afrika eller Sydamerika.”

När kommer flygbranschen att ha återhämtat sig till samma nivå som innan coronapandemin?
”I början av pandemin trodde vi och hela branschen att vi vid 2023 eller 2024 skulle vara tillbaka på samma volymer som 2019. Nu kan vi se att detta kan ifrågasättas, eftersom vi ser en slags andra våg. Omstarten kommer att vara längre och trögare än förväntat.”

Källa:di.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report