Flera regionala flygplatschefer kräver att staten ökar stöden till de små flygplatserna.

– Flygplatssystemet i Sverige går med vinst – men det är de tio statliga flygplatserna som går med vinst. Med deras vinster skulle man gott och väl täcka alla underskott från de regionala flygplatserna, säger Peter Larsson, vd för branschorganisationen Sveriges regionala flygplatser.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Sveriges drygt 30 regionala flygplatser, som oftast ägs av kommuner eller regioner, har under lång tid, år efter går, gjort stora förluster. Statens tio flygplatser, där vinstmaskinen Arlanda ingår, gör däremot överskott.

I en enkät SVT Nyheter gjort med de regionala flygplatserna pekar flera av flygplatscheferna på ett system som de anser är orättvist.

Cheferna: Gör som i Norge och Finland

De tycker att regeringen borde dela med sig mer av de miljardvinster som statligt ägda Arlanda ger.

– Så har man det Norge, så har man det i Finland. Man säkerställer tillgänglighet med de överskott man skapar på den stora huvudstadsflygplatsen. Men i Sverige delar vi upp det, säger Peter Larsson.

Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har kommunerna och regionerna ett eget ansvar för att de valt att driva och i vissa fall ta över förlustbringande flygplatser.

– Det är en uppdelning som gjordes för länge sedan. Staten har tio flygplatser och kommuner och regioner har valt att driva sina flygplatser. Men jag tror det är dags att göra en ordentlig översyn för att se vad som ligger i statens intresse att ha flygplatser runt om i landet, säger Tomas Eneroth.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report