Turismbolaget Skistar säljer sin 68-procentiga andel i den österrikiska skidanläggningen St. Johann till familjeägda Schultz Gruppe. Försäljningen uppges vara ett led i att lägga mer kraft på den skandinaviska marknaden mot bakgrund av förändrade resvanor och ”hemester-trenden”.

Skistar köpte majoritetsandelen i St. Johann för 10 miljoner euro under 2016 och syftet var då att etablera en europeisk skidort som komplement till de skandinaviska destinationerna. Att Skistar nu säljer beror på att bolaget har en strategi inför kommande år att lägga ännu mer kraft på den skandinaviska marknaden mot bakgrund av förändrade resvanor och ”hemester-trenden”. 

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Rent finansiellt kommer Skistar att få en återbetalning på 15 miljoner euro av aktieägarlån om sammanlagt 19,5 miljoner som de lämnat till St. Johann. Dessutom utbetalas en kontant köpeskilling om 2 miljoner euro. Avyttringen beräknas medföra en negativ resultatpåverkan på 110 miljoner kronor.. 

”St. Johann har haft en bra utveckling under de senaste åren. Det är en verksamhet som mår bättre i dag än för knappt fem år sedan när vi förvärvade majoritetsposten i bolaget. Nu fokuserar vi våra investeringar och satsningar i Norge och Sverige för att vidareutveckla både verksamheten och lönsamheten på vår hemmamarknad”, uppger Skistars vd Stefan Sjöstrand som tillträdde som vd först i mars 2020.

Tycker du att det var ett misslyckat köp sett i backspegeln?
”Nej jag tycker faktiskt att det har varit ett lärande för oss som bolag och det sker alltid saker i marknaden. När Skistar gick in och köpte detta så var inte hemester-trenden så stark på det sättet. Sen har vi en mycket starkare position i Skandinavien i dag med egna produkter, boendemöjligheter, skidskola, skidhyra och i år även sommarsatsningen Sports & Adventures och det har vi inte lyckats med i St. Johann. På det viset har vi inte fått vår affärsmodell att fungera på det sättet vi kanske hade önskat där”, säger vd Stefan Sjöstrand.

Stefan Sjöstrand är samtidigt nöjd med att Skistar har vänt en tidigare förlusttyngd anläggning som var ”ganska nedgången” till ett relativt balanserat resultat och fått in betydligt fler gäster. 

”Å andra sidan passar den inte in i vår framtida strategi och då får man göra ett vägval”, tillägger han.

Är det inte dålig tajming att sälja mitt i pandemitider rent prismässigt?
”Det är klart att man alltid vill ha mer betalt för en verksamhet men vi har kommit fram till en bra överenskommelse med familjen Schultz. Vi kunde kanske valt att ha kvar det ett år till men för oss är det mycket viktigare att satsa på våra destinationer i Skandinavien”, säger Stefan Sjöstrand.

Han tillägger att St. Johann utgör en liten del av Skistars verksamhet. Under räkenskapsåret 2019/20 omsatte St. Johann 91 miljoner kronor, motsvarande cirka tre procent av Skistars totala omsättning.

Parternas avsikt är att genomföra affären snarast möjligt efter att ha fått ”erforderliga godkännanden”. Den beräknas kunna slutföras före Skistars räkenskapsårs slut den 31 augusti.

Källa:di.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report