Brittiska vädertjänsten Met Office samarbetar med ett svenskt företag för att testa om flygrutter kan planeras utifrån väder som ett sätt att sänka bränsleförbrukningen och därmed klimatpåverkan, rapporterar SVT Nyheter.

Svenska Avtech har utvecklat en teknik – ClearPath – som räknar ut den optimala höjden som flygplanet ska flyga på samt var bytet av flyghöjd ska ske för att förbränna så lite bränsle som möjligt.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Met Office, som har inlett ett samarbete med Avtech, tror att tekniken kan sänka flygindustrins klimatpåverkande koldioxidutsläpp med hundratusentals ton varje år, enligt SVT Nyheter.

– Detta kan låta trivialt men är en mycket komplex beräkning som inte bara baserar sig på vädret utan även flygplanets vikt, hastighet och andra faktorer. Resultatet är en optimerad flygbana med minimerad bränsleförbrukning för varje individuell flygning, säger Niklas Persson, marknadschef på Avtech, till tv-kanalen.

Forskarna Jana Moldanova och Göran Finnveden säger till SVT att tekniken främst har potential att minska den så kallade höghöjdseffekten, som innebär att flygplan på hög höjd påverkar klimatet genom utsläpp av kväveoxid och kondensstrimmor.

Källa:TT

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report