Norwegians svenska dotterbolag, som gick i konkurs i slutet av maj, är skyldigt sina borgenärer mer än 2 miljarder kronor.

Den 25 maj kunde Di berätta att det pandemidrabbade flygbolaget Norwegian satte sitt svenska dotterbolag Norwegian Air Sweden AB i konkurs. 

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Bakgrunden var, förklarade bolaget för Di då, planer på likvidation av bolaget i samband med Norwegiankoncernens numera avslutade finansiella rekonstruktion, men skulder som inte kunde regleras satte käppar i hjulet för denna plan.

Något annat alternativ än konkurs fanns inte enligt vad flygbolaget sade till Di, utan att gå in på vilka fordringsägarna var eller hur stora skulderna var.

Nu har dock konkursförvaltaren, advokaten Thomas Ehrner vid Fylgia, sammanställt denna information i en bouppteckning inför edgångssammanträdet (se faktaruta nedan för vad detta är) som ska ske imorgon tisdag.

Sammanlagt uppgår skulderna till 2,45 miljarder kronor, framgår där – och tillgångarna till ynka 15 miljoner kronor. Av tillgångsarna står investeringar som Norwegian har gjort i sina 22 leasade flygplan för 7 miljoner kronor, och kundfordringar uppgår till 8 miljoner kronor.

Balansräkningens tillgångssida tar även upp 22 flygplan som förvaras på olika platser i Europa, men de är leasade och värderas till noll kronor. En del av dem ska återlämnas till leasegivarna, medan andra leasingavtal ska överlåtas.

De största borgenärerna är koncernbolag i Norwegian, nämligen irländska Tufjorden Ltd samt Norwegian Air Resources Ltd med drygt 342 miljoner kronor vardera. Därutöver finns en mängd Norwegianbolag, döpta efter norska fjordar, bland de större fordringsägarna.

Av bolag som inte är koncernbolag är Boeing Global Services i Seattle största borgenär med drygt 121 Mkr. Tyska Lufthansa Technik har en fordran på drygt 70 Mkr och svenska Transportstyrelsen har en på 6,8 Mkr. Skatteverket är en i sammanhanget mindre borgenär med knappt en halv miljon kronor.

De båda koncernbolagen är sådana som svenska Norwegian hyrt in flygpersonal och -tjänster ifrån. Tufjorden etablerades som ett dotterbolag på Irland av Norwegian i maj 2019, enligt årsredovisningen för det året. Norwegian Air Resources Ltd är ett Norgebaserat moderbolag för Norwegians personal- och tjänstebolag i olika länder.

Bolagets två kontor, som båda finns på Arlanda, har diverse möbler, datorer och fordon. Dessa tillhör dock enligt vad Norwegiankoncernens redovisningsansvariga har sagt till konkursförvaltaren Norwegians norska moderbolag, och kan därför inte säljas för att betala fordringsägare.

”Utredningen i denna del fortsätter. Tillsvidare utförs försiktigtvis inget belopp”, heter det i rapporten.

Källa:di.se

EDGÅNGSSAMMANTRÄDE

Sammanträde som ska hållas vid konkursdomstolen tidigast en månad och senast två månader efter ett beslut om konkurs.

På sammanträdet ska gäldenären (eller en företrädare för gäldenären om gäldenären är en juridisk person) avlägga en bouppteckningsed, dvs under ed intyga att de tillgångar och skulder som uppgetts och som konkursförvaltaren har sammanställt i en bouppteckning för konkursboet existerar. Vidare ska han eller hon intyga vad verksamhetens räkenskapsinformation består av.

Från 1 januari 2022 föreslås att edgångssammanträdet ska ersättas av ett sammanträde hos konkursförvaltaren.

Källa: Björn Lundén AB

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report