Från och med den 15 juli får alla platser på långväga kollektivtrafik bokas. Men trots att det är tillåtet med full kapacitet igen uppmanar reseföretagen till att fortsätta hålla restriktionerna.

– Man kommer kunna resa som innan pandemin, men fortsätter naturligtvis att visa hänsyn, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

På måndagen meddelande regeringen att flera restriktioner lyfts från och med den 15 juli, vilket är en del av steg 3 i avvecklingsplanen för restriktionerna. Steget innefattar bland annat att alla platser på långväga kollektivtrafik med tåg och buss får bokas.

Fram till den 15 juli har endast hälften av platserna kunnats boka. Men nu kan man alltså återigen få en annan passagerare bredvid sig. Det gäller även för den som bokat sin biljett på SJ tidigare mellan 15 juli till 15 augusti.

– Om man då köpte en biljett med en så kallad spärrad plats så gäller inte den begränsningen längre. Så det kan bli annorlunda om man tror att man inte ska sitta bredvid någon, säger Tobbe Lundell.

Ökad efterfrågan på att resa

På buss och tågföretaget Flixbus/Flixtrain är man lättade över beskedet.

– Efterfrågan på att resa har ökat i sommar och är nästan tillbaka som den var innan pandemin. Vi är glada över att kunna öppna upp samtliga sittplatser, säger Kajsa Ekelund, kommunikationschef på Flixbus/Flixtrain.

På Flixbus/Flixtrain uppmanar man också sina resenärer till att fortsatt hålla sig till restriktionerna.

– Som att stanna hemma vid symptom. Vi kommer även fortsätta med den extra städning som sattes in under pandemin och att ha handsprit ombord, säger Kajsa Ekelund.

Det gäller om du inte längre vill resa

Om man skulle ha en bokad biljett, men känner sig orolig över att resa nu, fungerar SJ:s flexibilitetsnivåer som vanligt. Har man valt en ombokningsbar resa så kan man boka om till senare. Har man avbokningsbar resa så går det att boka av och få pengarna tillbaka. Om man bokar en biljett är det inte en kostnadsfri av/ombokning som det var i början av pandemin.

– Har man inte köpt med någon flexibilitetsnivå så kan man kontakta vår kundservice så kan vi se vad vi kan göra, säger Tobbe Lundell.

På Flixbus/Flixtrain är det också möjligt att avboka och omboka.

– Vi  uppmanar våra resenärer att ha lite framförhållning och boka i god tid då både biljettpris och ombokningsavgiften är mer fördelaktig. Det är lättare att boka av eller ändra sin resa om man är ute i god tid, säger Kajsa Ekelund.

Källa:svt.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report