Flygbranschen har övervintrat under pandemin och står nu redo att flyga för fulla maskiner. Men en fet nota från avgiftssystemen kan bli ett dråpslag för flygbolagen och passagerarna, som hotas av höjda biljettpriser.

I takt med att pandemin avtar får flygbranschen åter luft under vingarna.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Resesugna passagerare förväntas flöda till när restriktionerna lättas runt om i världen.

Men nu varnar branschen och en svensk myndighet för att stora underskott i avgiftssystemen, som uppkommit på grund av pandemin, kommer att höja biljettpriserna och bromsa flygbranschens återhämtning.

”Vi vill ha ett flyg som orkar ställa om, som orkar komma tillbaka och som inte kvävs av avgiftsökningar”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på intresseorganisationen Transportföretagen, som besökte riksdagens trafikutskott i september för att påtala underskotten.

De avgifter som det handlar om är pengar som flygbolagen betalar för flygtrafiktjänster, däribland flygledning, och säkerhetskontroller av passagerare.

Eftersom regeringen valde att hålla igång flyget och flygplatserna under pandemin byggdes underskottet upp.

För 2020 är skulden i avgiftssystemen sammanlagt omkring 2,3 miljarder kronor, enligt en rapport som Transportstyrelsen släppte i juli. 2021 har skulden fortsatt att växa.

Och skulden måste nu betalas tillbaka i form av höjda avgifter.

Förutom att biljettpriserna höjs, varnar Transportstyrelsen för att tillgängligheten i delar av landet hotas. Dessutom kan utsläppen öka om flygbolagen väljer att ta omvägar runt Sverige för att slippa dyra avgifter.

”Man kan hämta hem avgiftshöjningen på ett antal år, så effekten blir på längre sikt, men det kommer ändå bli en kraftig höjning av avgifterna”, säger Elin Roos, sektionschef på Transportstyrelsen.

När EU-kommissionen bestämmer avgiftsnivåerna tas hänsyn till bland annat kostnadseffektiviseringar från de myndigheter som levererar flygtrafiktjänsterna.

Fredrik Kämpfe på Transportföretagen anser att Luftfartsverket, som ansvarar för flygtrafiktjänsterna i Sverige, inte har gjort tillräckligt för att pressa ner de egna kostnaderna.

Han tycker också att staten nu måste gå in med pengar för att biljettpriserna inte ska skena iväg.

”Vi säger inte att staten ska täcka hela underskottet, men någon form av riskdelning borde man kunna uppnå”, säger han.

Transportstyrelsen lämnade nyligen in underlag till EU-kommissionen som kommer att ligga till grund för avgiftsnivåerna. Myndigheten har även begärt av regeringen att delar av underskottet ska täckas av staten, men något beslut har inte tagits.

”Ett statligt stöd skulle hantera en viss del av underskottet och minska avgifterna”, säger Elin Roos på Transportstyrelsen.

Fredrik Kämpfe vill att regeringen ser över de krav som ställs på flyget i fråga om klimatinsatser och eventuellt höjda skatter. Här krävs någon form av respit, anser han.

”Regeringen måste hålla de ökade kostnaderna i huvudet om man eventuellt planerar nya skatter eller avgifter för flyget, som driver upp kostnaderna”, säger han.

Centerpartiets trafikpolitiske talesperson Anders Åkesson kommer att ta frågan vidare politiskt genom initiativ i trafikutskottet.

Centern kommer att kräva att regeringen går fram med beslut om statliga tillskott för att täcka skulderna i avgiftssystemet.

”Varje röd lampa som finns på Tomas Eneroths (infrastrukturminister reds. anm.) bord borde lysa nu. Jag förutsätter att han tänker ta upp det här i en extraändringsbudget”, säger Anders Åkesson.

Källa:DI.SE

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report