Foto:sas

Ilskan kring hanteringen av anställda i spåren av pandemin är stor bland nordiska SAS-piloter. I Norge har frågan nått storpolitiken men i Sverige har SAS manöver flugit under radarn.

”När vi sökte jobben fick man ett autosvar att vi inte går vidare i processen. Det fick alla på Arlanda”, säger en uppsagd pilot till Di.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

När pandemin kom och slog undan benen från flygmarknaden masspermitterade SAS personal och tvingades samtidigt säga upp 562 skandinaviska piloter. De uppsagda har dock en återanställningsrätt på fem år vilket ingöt förhoppningar om att de skulle få tillbaka jobben när efterfrågan tog fart igen. De förhoppningarna har dock grusats för många.

Från årsskiftet ändrar SAS Ireland, som SAS grundade 2017 med personal inhyrd från bemanningsföretaget CAE Parc Aviation, namn till SAS Connect. Dotterbolaget, som även tidigare fått kritik från fackförbundshåll för att försöka runda kollektivavtal genom att använda inhyrd personal, kommer att utvidga verksamheten med en bas i Köpenhamn. Samtidigt upprättas bolaget SAS Link med bas på Arlanda som ska drivas med mindre flygplan och täcka de små regionerna i Skandinavien. 

De två bolagen, som separeras ut från SAS, ska fyllas med egen personal och egna flygplan men kritiken mot flygbolaget är att det handlar om papperskonstruktioner för att slippa återanställa tidigare uppsagda piloter. De

tving

Martin Lindgren, representant för SAS i fackförbundet Svensk pilotförening, anser att SAS genom sitt agerande avviker från de gemensamma avtal som finns för SAS-piloter i Skandinavien.

”SAS har sagt upp väldigt många under pandemin men har sagt att ’när vi kommer igång och flyger igen – var redo för då får ni komma tillbaka till jobbet’. Nu när restriktionerna släpps, säger de att de inte tänker följa de avtalen och löftena”.

Di har talat med en av de uppsagda SAS-piloterna som gärna hade tagit anställning på SAS Connect med bas i Köpenhamn, men nu känner sig sviken av flygbolaget och ser ser sig som chanslös i och med den externa konkurrensen kring jobben.

”Jag har uniformen hängande här i garderoben och vi är utbildade på flygplanstyperna, har erfarenheter från bolagets rutter, manualer och har blivit testade och screenade i flera dagar. När vi sökte jobben fick man ett autosvar att vi inte går vidare i processen. Det fick alla på Arlanda”, säger en uppsagd pilot till Di. 

Martin Lindgren tror inte att det rör sig om en kostnadsfråga för SAS då de uppsagda piloterna inte har högre lönenivåer än andra konkurrenter.

”Det är ett projekt som inte är något annat än ett försök att undvika arbetsgivaransvaret och att behöva förhålla sig till fackföreningar. De vill inte ha en motpart som är jämbördig”, säger han.

SAS Connect anklagas för att bakom ryggen på Dansk Pilotforening (DPF) ha skrivit ett kollektivavtal med danska Flyvebranchens Personale Union, FPU. 

”Man hittar ett fackförbund som är villiga att skriva ett avtal utan att över huvud taget ha en enda medlem på arbetsplatsen och så säger de att man följer den skandinaviska modellen. Det är helt absurt”, säger Martin Lindgren, representant för SAS i Svensk Pilotförening.

Att Eivind Bjurstrøm som är chef för operativ planering och besättningsstrategier även är listad som chef inom SAS Connect Crew Services är ett annat tydligt tecken på att flygbolaget egentligen ser detta som kärnverksamhet menar Martin Lindgren.

”Man gör en juridisk abrovink genom att kalla det för andra organisationsnummer men det är i all mening samma verksamhet”, säger han.

Martin Lindgren riktar även en känga mot den svenska regeringen som hittills varit fåordig i frågan.

”SAS har svenska staten som största ägare och de företräds av regeringen. Nu har man ett bolag som fullständigt bryter mot den svenska modellen kring ett anständigt arbetsliv. Där måste ägaren säga ifrån. Jag är oförstående till att de över huvud taget inte vill uttala sig eller svara på våra frågor”, säger han.

Samtidigt som det varit tyst från svenska regeringen har frågan blivit en het potatis i Norge men många artiklar och nyhetsinslag i tv. 

Sverre Myrli, transportpolitisk talesperson i Arbeiderpartiet som just nu försöker bilda regering efter valsegern för några veckor sedan, har riktat tung kritik mot SAS.

”Om SAS nu hittar på nya strukturer, knep, mixtrar och blir ett företag som vi inte riktigt vill jämföra oss med är det klart att intresset för att stödja, hjälpa och rädda SAS kommer att minska”, uppgav han till NRK.

Källa:DI.SE

 

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report