Foto: airbus

Norsk Flygerforbund har begärt sympatiåtgärder från den internationella pilotorganisationen IFALPA i spåren av SAS hantering av uppsagda piloter. Under torsdagen har flygbolaget dessutom publicerat jobbannonser för det nya bolaget SAS Link med krav som enligt uppgifter få, om någon, av de uppsagda piloterna har.

Medlemsorganisationen IFALPA som företräder mer än 100.000 piloter i närmare 100 länder skriver i ett pressmeddelande att man uppmärksammats om SAS SAS +0,19% hantering av de 560 SAS-piloter som sagts upp under pandemin. SAS ska genom två separata bolag med egna flygplan anställa ny personal, utan något särskilt företräde för tidigare uppsagda piloter.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Norsk Flygerforbund begär nu sympatiåtgärder från IFALPA i form av bland annat nyanställningsblockad och blockad mot övningsfaciliteter. 

Samtidigt på torsdagen har bemanningsbolaget CAE Parc Aviation lagt ut en ny jobbannons till SAS Link, ett av de två bolag som SAS siktar på att bedriva flygtrafik i. Fokus för SAS Link är att med mindre flygplan kunna täcka små regioner i Skandinavien som ska länkas in till bolagets stora nätverk. 

Enligt jobbannonsen, som är på uppdrag av SAS Link Crew Services, accepteras ansökningar från erfarna Embraer-kaptenter där man föredrar de med licenser för flygplanstyperna ERJ 190/195. Av de 560 uppsagda SAS-piloterna är det få, om ens någon, som har den licensen, enligt uppgifter till Di.

SAS hantering av bolagets uppsagda piloter har varit mycket omdebatterad i Norge under de senaste veckorna där Arbeiderpartiet riktat skarp kritik mot bolaget. Frågan har fört en mer anonym tillvaro i Sverige, men på onsdagen gick flera oppositionspolitiker från M, C och V ut och krävde att näringsminister Ibrahim Baylan tar bladet från munnen. 

Under onsdagen samlades dessutom hundratals piloter vid SAS huvudkontor för att visa sitt missnöje över hur bolaget behandlat dem efter pandemin.

”SAS bryter alla förpliktelser mot oss piloter. De har sagt att vi ska ha återanställningsrätt, och nu använder de juridiska finter för att runda alla möjliga slags överenskommelser och outsourcear i stället produktionen”, uppgav den norske piloten Anders Eikeland till DN.

SAS har själva avvisat kritiken och menat att de följer alla regler och lagar som finns och att de åtgärder som görs är en del av den strategi som lades redan innan corona punkterade efterfrågan.

Källa:DI.SE

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report