Låt andra flygplatser avlasta Arlanda för att minska trycket, anser en flygexpert. Men Swedavias styrelseordförande Åke Svensson kan inte på rak arm säga om det är möjligt.

”Det är klart att vi inte är nöjda, ingen är nöjd”, säger han.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Kökaoset på Arlanda har under helgen nått nya nivåer sedan flygplatsledningen tvingats ta hjälp av polis för att stänga av vägen fram till terminal 5 på grund av trängseln. Allt talar dessutom för att situationen kan bli ännu värre framöver när resandet ökar i sommar, enligt Swedavia som driver flygplatsen.

Flygjournalisten Christer Åström tycker att det är dags att söka nya vägar ur kaoset och låta andra flygplatser avlasta Arlanda.

”Det finns två flygplatser i Stockholms närhet som har utlandstrafik, Skavsta och Västerås. Alla faciliteter finns, det skulle kunna vara en möjlig utväg i ett akut läge.”

De flygplatserna ligger någon timme bort från Stockholm, men drivs inte av Swedavia. Dessutom finns andra flygplatser på lite längre avstånd, som Linköping som inte heller drivs av det statligt ägda bolaget.

”Det kommer förstås kosta Swedavia pengar och orsaka en hel del administrativa problem. Men det skulle kunna vara fullt möjligt”, säger Christer Åström.

Swedavias styrelse följer noga det som händer på Arlanda, enligt ordförande Åke Svensson som är den högst ansvariga inom bolaget.

Enligt honom gör Swedavia allt för att lösa situationen.

”Det här är i topp på vår agenda. Vi försöker ha en mängd olika sätt att komma tillrätta med det här. Samtidigt måste vi vara ärliga, vi gick ut tidigt och sade att detta kommer att vara ett problem”, säger han. 

Svensson framhåller att terminal 4 snart kommer att öppna, vilket innebär ytterligare en säkerhetskontroll som passagerare kan använda även då de ska resa från terminal 5. Swedavia försöker också omfördela personal mellan sina tio flygplatser.

Skulle det gå att omfördela flyg till andra flygplatser?

”Att dirigera flyg till andra flygplatser… där måste jag bli svaret skyldig.”

Svensson pekar på att det är flygbolagen som flyger till en viss flygplats. Om en del plan skulle kunna dirigeras om till exempelvis Skavsta, Västerås eller Bromma flygplats, som Swedavia äger, kan han inte säga. Inte heller om flygplatsledningen har undersökt möjligheterna.

”Nej, det måste jag ta reda på mer om.”

Enligt Svensson beror den situation som nu har uppstått på att resandet har ökat så snabbt efter pandemin, snabbare än vad Swedavia har trott. Det är förvisso glädjande, anser Karlsson – men det skapar stora problem.

”Det är ett väldigt bekymmersamt läge med de långa köerna”, säger han.

”Vi har en svårighet i att bemanna säkerhetskontrollen. I går flyttades problemen till att bli ett incheckningsproblem, då många resenärer kom i så god tid att det blev för mycket folk på flygplatsen.”

På Arlanda vet man i förväg när det kommer att vara mycket trafik och många passagerare, men det som har hänt nu är att så många har kommit flera timmar i förväg just på grund av köerna.

”Det har blivit förskjutet. Vi jobbar nu mot ett rörligt mål.” 

Arlanda är inte den enda flygplatsen i världen som upplever köproblem efter pandemin. Det har till exempel hänt att flygplatser i Europa tvingats stänga tillfälligt.

Kan Swedavia tvingas stänga flygplatsen om kösituationen blir för svår?

”Att stänga är ett dramatiskt beslut. Vår ambition är att få igenom passagerarna till sina flyg, inte att stänga”, säger Svensson.

Omkring 35.000 personer reser från Arlanda varje dag. Swedavias uppfattning är att det inte är särskilt många resenärer som verkligen missar sina flyg – men varje person som gör det är en person för mycket, enligt Åke Svensson.

”Det är klart att vi inte är nöjda, ingen är nöjd. Men min uppfattning är att Swedavia gör allt som står i vår makt för att komma till rätta med det här.

Källa:DI.SE-TT

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report