Foto:sas

SAS vill få leasingbolagen, de bolag som hyr ut flygplan till flygbolaget, till förhandlingsbordet.

Det rapporterar norska E24, som intervjuat koncernledningsmedlemmen Kjetil Håbjørg.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

”Chapter 11 är ett verktyg för att tvinga borgenärer och leasingbolag till förhandlingsbordet”, sade han. Anledningen för att få dem till förhandlingsbordet är för att påskynda SAS Forward-planen.

På frågan om vem det är som inte vill till förhandlingsbordet svarar Kjetil Håbjørg att det är varierande, men att det behövs ett verktyg för att komma vidare och Chapter 11 är ett sådant verktyg. 

Hittills har SAS misslyckats med att både få en lägre leasingavgift och att få leasingbolagen att ta tillbaka flygplan som SAS inte längre vill leasa. Enligt E24 äger SAS 20 flygplan och leasar 80 stycken. 

SAS betalar över 4 miljarder norska kronor per år för att leasa de 80 flygplanen och totalt har bolaget skulder till leasingbolagen på över 15 miljarder norska kronor, enligt E24. 

Regelverket i Chapter 11 öppnar upp för SAS att både säga upp befintliga leasingavtal och för SAS att lämna tillbaka flygplan bolaget inte längre vill leasa. Detta är anledningen till att SAS tror.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report