Ny försäljningschef och en förändrad roll för marknadschefen är två steg som nya vd:n Sara Johansson tagit för att skapa teamet som bättre ska möta koncernens behov.
– Vår tanke är att lagarbete ökar produktiviteten och att vi som team presterar bättre tillsammans än vad vi gör individuellt, säger hon.

I mitten av mars klev Sara Johansson in som verkställande direktör för Blå Huset i Umeå. Koncernen rymmer prisbelönta verksamheter som Stora Hotellet, U&Me Hotel, P5 Event och konferensvåning, Sävargården, Gotthards Krog och Fika. Då beskrev hon de stora utmaningar som branschen i stort, men även Umeås besöksnäring, stod inför efter den avklingande pandemin

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

– Vår bransch har haft några tuffa år. Nu är det viktigt att vi satsar framåt och tar tag i allt som prioriterats ned och fått stå tillbaka under pandemin. Rekryteringen av en försäljningschef är ett sådant steg och det är med stor glädje som vi nu kan berätta att Sophie Jakobsson tackat ja till att axla den här viktiga rollen i vår koncern, säger Sara Johansson.

Nyss tillträdda Sophie Jakobsson kommer närmast från en tjänst som näringslivskoordinator på Nordmalings kommun, men för de allra flesta känns hon nog igen som tidigare varuhuschef på Åhléns i Umeå.

– Jag tycker det känns otroligt stimulerande att bli en del av Blå Huset. Vi har redan kommit igång med arbetet att utveckla vårt erbjudande och trots det ekonomiska läget ser vi mycket ljust på framtiden. Vi har ett bra bokningsläge nu och även för hela 2023 vilket känns som en stor trygghet, säger Sophie Jakobsson.

Nuläget är delvis en effekt av en tydligare roll för koncernens marknads- och eventchef Oscar Lundkvist Sund. Han beskriver att det numera finns ett tydligare fokus på affärsnytta i deras insatser. 

– Vi har strävat efter att bli tydligare och mer effektiv i våra försäljnings- och marknadsinsatser och det har gett effekt. Efter en stark sommar så fortsätter vi nu under hösten att visa på fina resultat. Det känns verkligen som att vi har luft under vingarna, säger han.

Sara Johansson ser stora möjligheter för teamet och lyfter duons skilda, men ändå liknande egenskaper som en förklaring.

– Både två har en bakgrund från branscher med stort fokus på gästen eller kunden. Sophie har efter sina år på Åhléns en stor förståelse och ett stort fokus på hur vi tar hand om våra gäster i alla våra verksamheter. Oscar har utöver sin långa restaurangerfarenhet även en förmåga att hitta synergier som ofta mynnar ut i hållbara och givande samarbeten.

Tanken är att de tre ska jobba tätt och prestigelöst tillsammans. Något som Sophie Jakobsson tror kan vara ett framgångsrecept för koncernen.

– Gemensamt har vi en väldigt bred erfarenhet och har alla förutsättningar för att tillsammans med våra kollegor fortsätta utveckla verksamheten så att vi kan bli ännu bättre – för alla våra gäster, säger hon och avslutar;

– Nu kör vi full gas in i nästa år tillsammans med våra kunder och gäster. Det kommer bli ett spännande år med massor av egna projekt, event och nyheter som vi på Blå Huset hoppas kunna släppa mer information om inom kort.

Enligt Pressmeddelande.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report