Foto:Havila Kystruten
En ny studie har jämfört färjornas och flygets miljöpåverkan. Det norska rederiet Havila Kystruten ligger i framkant på miljöområdet och trafikerar kuststräckan mellan Bergen och Kirkenes med laddhybridfartyg som drivs omväxlande på el och naturgas. Fartygen kan kryssa på el, helt ljudlöst och utsläppsfritt, i 4 timmar. 

Det nya rederiet Havila Kystrutens fartyg har världens största batteripaket för passagerarfartyg med en kapacitet som motsvarar drygt 600 Tesla. Batterierna väger 86 ton och har en kapacitet på 6,1 megawatt. Batterierna laddas med el från vattenkraftverk när fartyget ligger i hamn. När de börjar bli urladdade slår fartyget om till drift med naturgas (LNG). 
 
I kombination med batteridrift och effektiv drift minskar Havila Kystruten koldioxid-utsläppen med så mycket som 40 procent jämfört med liknande fartyg på sträckan. 

Att kryssa med Havila Kystruten är det mest miljövänliga sättet att resa på, rundresan tar 11 dagar totalt (Bergen-Kirkenes-Bergen). Den norska kusten lockar resenärer från hela världen som vill uppleva Norges storslagna natur med fjordar, branta berg, små byar, magiska norrsken och midnattssol, samt bucket list-upplevelser som Lofoten, Nordkapp och världsarvsklassade Geirangerfjorden. 
 
2018 beslutade Stortinget i Norge att kryssningsfartyg och färjor ska färdas utsläppsfritt i norska världsarvsfjordar så snart som det är tekniskt möjligt – och senast 2026, något som Havila Kystruten alltså redan uppfyller . 
 
Havila Kystruten har bevisat att grönare kryssningstrafik absolut är möjlig, om bara viljan finns. Bolagets vision är att revolutionera kryssningsbranschen och bidra till en mer hållbar industri. Målet på sikt är noll utsläpp längs hela den norska kusten. 

Havila Kystrutens fartyg har världens största batteripaket för passagerarfartyg och hybridmotorn är anpassad för att kunna tankas med det miljövänligaste bränslet som finns att tillgå, i form av naturgas, biogas och vätgas. I dagsläget kombineras eldrift med naturgas (LNG), vilket reducerar koldioxidutsläppen med 40%. Havila Kystruten kan med dagens teknik erbjuda klimatneutrala kryssningar. Målet är att Havila Kystrutens kryssningar ska vara helt utsläppsfria innan år 2030 och bolaget har stora förhoppningar om att detta mål ska kunna uppfyllas tidigare än så.  

I dagsläget är två av Havilas hybridfartyg i drift: Havila Capella och Havila Castor. Fartyget Havila Polaris invigs i februari 2023 och Havila Pollux sjösätts i mars 2023. 

Enligt Pressmeddelande.
 

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report