
Norwegian er i sluttfasen av diskusjonene med Boeing om kompensasjon for 737 Max-flyene som har vært satt på bakken. Det sa Norwegians fungerende toppsjef Geir Karlsen i DNB Markets” podkast ”Utbytte», ifølge TDN Direkt.
”I slutningen af 2019 har Boeing næsten 500 fly parkeret i Seattle, herunder 13-15 af vores. Det er en kæmpeudfordring for Boeing, samtidig ønsker vi at opnå den bedst mulige aftale, hvilket vi er godt på vej til at få”, sagde Geir Karlsson.
Norwegian håber på at have sine flygplan tilbage i drift før påske næste år. Ifølge Geir Karlsson er der komplicerede diskussioner, der omhandler kompensation, samt planer for fremtidige leverancer af 737 Max-fly. Boeing vil ikke kunne overholde de tidligere aftalte leveringsplaner.
”Vi sidder og planlægger næste års sommerproduktion, og vi har som udgangspunkt, at Max er tilbage. Per i dag har vi 32-34 fly for lidt i forhold til, hvad vi troede for et år siden. Efter hvad vi forstår efter dialog med Boeing, vil FAA (den amerikanske luftfartsmyndighed) give tilladelse i midten af januar, og de europæiske luftfartsmyndigheder EASA en måned senere. Derefter tror vi, vi har brug for fire til otte uger, før vi har flyene i produktion,” sagde Geir Karlsson videre i podcasten.
Kilde: nyhedsbureauet Direkt







