Østrigs forbundskansler Sebastian Kurz advarer om, at landet er på vej ind i en ny fase i coronapandemien, og opfordrer befolkningen til at overholde restriktionerne.
”Det vi oplever lige nu er starten på den anden bølge. Antallet af smittede stiger hver dag,” siger han i en skriftlig udtalelse til det østrigske nyhedsbureau APA.
For to uger siden blev der rapporteret omkring 350 nye tilfælde om dagen i landet. Antallet er nu steget til over 850, meddeler Kurz.
”Særligt dramatisk er udviklingen i Wien, hvor omkring 50 procent af alle nye smittetilfælde i Østrig rapporteres. Snart vil vi passere tusind nye tilfælde om dagen,” siger han.
Østrig, hvis befolkning er lidt mindre end Sveriges, har klaret sig forholdsvis godt under pandemien med godt 750 dødsfald mod Sveriges næsten 6.000. Antallet af daglige nye tilfælde må bekymre regeringen i Wien, men er betydeligt lavere end i visse andre europæiske lande – Frankrig, som ganske vist har mere end syv gange så mange indbyggere, rapporterede 10.000 nye tilfælde i lørdags.
I Sverige ser situationen i øjeblikket noget bedre ud: Folkhälsomyndigheten rapporterer ikke nye tilfælde i weekenden, men rapporterede fredag 311 nye tilfælde.
Sidste fredag meddelte Kurz, at regeringen vil skærpe reglerne for mundbind. Fra mandag skal østrigerne dække mund og næse i alle butikker og offentlige bygninger. Indtil nu har det været tilstrækkeligt at tage mundbind på i supermarkeder og i offentlig transport.
Kilde: TT







