Destination Gotlands aftale om at drive skibstrafikken til og fra øen gælder frem til 2027. Nu får Trafikverket til opgave at undersøge, hvordan færgetrafikken mellem Gotland og fastlandet skal drives derefter, og om den eventuelt skal være statslig.
Trafikken til Gotland skal være god, tilgængelig og klimasmart. Det mener regeringen, som nu giver Trafikverket til opgave at analysere forskellige modeller for den fremtidige færgetrafik til og fra Gotland.
”Det er vigtigt, at vi udarbejder de bedst mulige grundlag, så vi får en bedre rutedækning, klarer barske klimakrav og giver en god service, ikke mindst til gotlændere,” siger infrastrukturminister Tomas Eneroth til TT.
Trafikverket har redan nu tagit fram olika tänkbara lösningar, varav ett alternativ är statligt driven färjetrafik. Tomas Eneroth menar att man vill undersöka om det kan vara ett effektivt sätt att få mest valuta för de 550 miljoner kronor per år som färjetrafiken kostar.
”Det vigtigste er, at vi stiller strenge krav, så der opnås den bedst mulige tilgængelighed for gotlændinge til rimelige priser. Samtidig ønsker vi en trafik, der lever op til klimakravene,” siger han.
En anden del af opgaven til Trafikverket er at analysere, hvilke effekter de forskellige alternativer har for arbejdet med at opnå grøn transport på Gotland.
Den nuværende kontraktperiode mellem Trafikverket og Destination Gotland udløber i 2027, men allerede nu har Trafikverket udarbejdet forskellige alternativer til, hvordan og hvem der skal stå for driften derefter.







