maanantai 22. kesäkuuta 2026

Oslo-Sthlm Forum 2025

Jaa

Den 28 april är det äntligen dags för Oslo-Stockholm Forum 2025 på Steam Hotel i Västerås. En heldag där vi diskuterar den strategiskt viktiga tågförbindelsen mellan Oslo och Stockholm.

Allt fler ser behovet av att utveckla kopplingen mellan våra huvudstäder. Ledande näringslivsföreträdare, EU, försvaret, kommuner och regioner är alla överens – vi behöver förbättra infrastrukturen mellan Sverige och Norge.

Ett axplock ur programmet:

Näringslivets behov – Handelskamrar och ledande företag om sträckans roll för tillväxt och investeringar. Carl Bergqvist, Chefsekonom, Stockholms Handelskammare.


Försvaret 
– Om varför väst-östlig infrastruktur har högsta prioritet när vi ska stärka vår totalförsvarsförmåga. Per-Ove Norell, Överstelöjtnant, Försvarsmakten


Oslo-Stockholm 2.55 
– Nordens mest lönsamma infrastrukturprojekt – så kan det förverkligas. Åsa Almesjö, VD, MW Strategy .


Norsk-Svenska Handelskammaren 
– Varför är Norge viktigt för Sverige – och hur kan vi bli starkare tillsammans? Karl-Petter Thorwaldsson, Styrelsen, Norsk-Svenska Handelskammaren.


Trafikverket 
– Om gränsöverskridande infrastruktur och hur vi kan påskynda samhällsekonomiskt lönsamma projekt. Ulrika Geereadts, Planeringsdirektör, Trafikverket.

Vill du vara med i diskussionerna? Läs mer om programmet och anmäl dig HÄR!

Jaa

Liittyvät postaukset

Yhdysvaltain suurin lähijunareitti Long Island Rail Road (LIRR) pysäyttää liikenteen ensimmäistä kertaa yli...
Yksi matka, yksi lippu. Tämän iskulauseen varjolla EU haluaa tehdä junamatkustamisesta huomattavasti helpompaa...
Uutta kansainvälistä junayhteyttä Oslon ja Berliinin välille suunnitellaan avattavaksi kesällä 2028. Ensimmäiseksi...
SJ:n pikajunat alkoivat taas kulkea klo 14 aamun täydellisen pysähdyksen jälkeen. ”Yksittäisiä junia voi edelleen peruuntua...".

Suositut julkaisut

Sivustomme käyttää evästeitä. Lue lisää evästeiden käytöstä: Tietosuojaseloste