onsdag 24 jun, 2026

Så reiste svenskene under coronåret

Dele

Reiser utenlands stoppet brått opp, men reiselysten gjorde ikke det. I gjennomsnitt foretok hver svenske åtte reiser innenfor landets grenser i 2020, ifølge magasinet Vagabonds årlige reisebarometer.

Som en følge av pandemien endret svenskenes reisevaner seg dramatisk i 2020. Ferieturene til utlandet ble redusert med 84 prosent i fjor. Man må gå tilbake til andre verdenskrig for å se en tilsvarende drastisk reduksjon i utenlandsreiser fra ett år til et annet.

– Året begynte som vanlig, men så ble det kaos. Det aller tydeligste var at vi ikke reiste utenlands, og det er jo ikke så rart, sier Hans Remvig, reise- og turistanalytiker i Resurs for reiser og turisme.

Mange valgte i stedet å reise innenlands. I årets undersøkelse ble det derfor stilt spørsmål om innenlandsreising.

I snitt gjorde hver voksen svenske 3,5 reiser i Sverige med minst én overnatting og 6,1 dagsturer, ifølge undersøkelsen.

– Vi gjorde flere dagsreiser, men bodde mindre på hotell. Folk valgte andre typer overnatting som å leie hytter, og mange med fritidshus utnyttet dem mer, sier Hans Remvig.

Antallet hotellovernattinger og turistinntektene i Stockholm ble halvert i 2020 sammenlignet med året før. Men storbyregionene Stockholm, Göteborg og Malmö tiltrakk seg likevel flest besøkende, men ikke til sentrum der fornøyelsesparker holdt stengt.

Svenskene søkte naturnære opplevelser og ofte på steder ikke altfor langt hjemmefra, ifølge undersøkelsen.

Det er et sug etter å reise, men jeg tror samtidig at vi vil endre reisevanene våre litt etter dette. Jeg tror for eksempel at storbyene har fått seg en liten knekk.

Det var også mange som tross alt reiste for å treffe slekt og venner.

– Mange traff likevel slekt og venner, man kan jo møtes på ulike måter. Hvor vi har slekt og venner styrer reisingen mye, sier Hans Remvig.

Av de utenlandsreisene som ble gjort gikk flest reiser til Spania, etterfulgt av Danmark, Finland og Tyskland.

At Danmark og Finland, som har hatt strenge innenlandsrestriksjoner, havner høyt på listen, skyldes ifølge Hans Remvig hovedsakelig at de med røtter i nabolandene har kunnet reise dit til tross for restriksjonene.

Hvordan vil vi reise når ting går mer tilbake til normalen? Reiselysten ser ut til å overskygge flyets negative påvirkning på klimaet. I undersøkelsen svarer 14 prosent at de tenker å fly mindre utenlands de kommende årene. Det kan sammenlignes med 27 prosent året før. Ti prosent sier også at de vil reise mer.

– Det er et sug etter å reise, men jeg tror samtidig at vi kommer til å endre reisevanene våre litt etter dette. Jeg tror for eksempel at storbyene har fått seg en liten knekk. Man har oppdaget andre ting på mindre steder. Noen har oppdaget Sverige og kommer nok til å se mer på Sverige i fremtiden, sier Hans Remvig.

Kilde: TT

Dele

Relaterte innlegg

John Malkovich frontar Kroatiens nye reklamefilm når Kroatias turistråd lanserer den internasjonale kampanjen ”Croatia –...
Avtalen mellom USA og Iran har allerede påvirket svenskenes ferieplaner. Siden det ble offentliggjort at USA...
Regjeringen på Cuba har presentert 176 tiltak ment å få landet ut av den alvorlige krisen...
Etter flere timers stopp går togene igjen mellom Malmö og København. Dette opplyser Skånetrafiken etter onsdag kvelds...

Populære innlegg

Vårt nettsted bruker informasjonskapsler. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler: Personvernerklæring