
Pilotene og SAS har kommet til enighet om nye kollektivavtaler som strekker seg over fem og et halvt år, bekrefter SAS og pilotforeningene.
Det betyr at streiken avsluttes.
Straks før klokken 03.30 natt til tirsdag står det klart at partene nå er enige.
”Pilotene har sikret viktige gjennombrudd. 450 piloter som ble sagt opp under koronapandemien har fått garanti om gjenansettelse, og pilotforeningenes kollektivavtaler vil gjelde også i de nye selskapene SAS Connect og SAS Link”, skriver pilotforeningen SAS Pilot Group (SPG) i en pressemelding.
Også fra flyselskapets side er man fornøyd med at streiken er avblåst.
”Jeg er glad for at vi nå har kommet til enighet med alle de fire pilotforeningene i SAS Scandinavia, og at streiken er avsluttet. Endelig kan vi gjenoppta normal drift og fly våre kunder til deres etterlengtede sommerferier. Jeg beklager dypt at så mange av våre passasjerer har blitt berørt av denne streiken”, sier Anko van der Werff, administrerende direktør og konsernsjef, i en pressemelding.
Ifølge SAS har flystoppet medført tap på mellom 100–130 millioner kroner per dag og påvirket opp mot 30.000 passasjerer hvert enkelt døgn.
Budskapet om avtalen kommer etter at SAS ga motstridende beskjeder mandag kveld. Rundt kl. 21 opplyste selskapets administrerende direktør Carsten Dilling at partene hadde kommet til enighet.
Dette ble kort tid senere tilbakevist av SAS kommunikasjonssjef Karin Nyman, som sa at en ny avtale ikke var blitt enige om.
For SAS' del var forhandlingene en kamp mot klokken – selskapets forhandlingsleder Marianne Hernæs opplyste tidlig mandag at man ville legge ned driften hvis ikke partene kom til enighet innen det nærmeste døgnet.
Forhandlinger mellom de svenske, norske og danske pilotforeningene og SAS-ledelsen har pågått siden november i fjor, men partene har ikke klart å komme til enighet. Pilotenes gamle kollektivavtale løp ut i slutten av mars.
Den 9. juni leverte pilotfagforeningene inn sitt streikevarsel til Riksmekleren. Meklingen har pågått siden 13. juni, men ble avbrutt 4. juli da SAS-pilotene ga beskjed om at de ville gå ut i streik med umiddelbar virkning.
Bransje- og arbeidsgiverorganisasjonen Transportföretagen bekrefter og ønsker velkommen at en ny avtale nå er inngått mellom partene.
”At partene nå har kommet til enighet er en god ting, det innebærer slutten på en konflikt som ikke har vært positiv for noen involvert”, sier Marcus Dahlsten, administrerende direktør for Transportföretagen og Svenska Flygbranschen.
Han fortsetter med å fastslå;
”Det er nå av største viktighet at SAS får mulighet til å fokusere på å fortsette gjenoppbyggingen som kreves etter pandemien, og at et sterkt SAS er en viktig bestanddel for både det svenske samfunnet og det svenske næringslivet.”
Kilde:TT-DI.SE







