
Den amerikanske flyprodusenten Boeing planlegger å rekruttere 10 000 personer i år. Behovet for flere ingeniører og mer fabrikpersonell beskrives som stort, selv om man i 2022 ansatte 23 000 personer.
I tillegg til å kompensere for at mange går av med pensjon – rundt 8 000 bare i fjor – ønsker Boeing med stillingsveksten å øke produksjonsvolumet av sine 737 Max- og 787-fly.
Ved utgangen av 2022 hadde Boeing drøyt 156 000 ansatte, noe som er omtrent 5 000 færre enn før pandemien, til tross for en personaløkning på 10 prosent i fjor.
Boeing hadde på det meste 175 000 ansatte for ti år siden, men mistet posisjonen som USAs største arbeidsgiver i 2020 – forbigått av netthandelsgiganten Amazon.
Rekrutteringsbehovet innen flyproduseringen i Europa beskrives også som stort av Boeings europeiske erkerival Airbus, med drøyt 130 000 ansatte.
Airbus kunngjorde denne uken at de planlegger å rekruttere 13 000 personer i 2023 – noe som netto anslås å gi en personaløkning på 7 000 ansatte.
Boeing – preget av år med problemer, først med 737 Max-flyene og deretter med pandemieffekter – rapporterte denne uken det sjette kvartalsresultatet på rad med tap. Lønnsomheten presses av høyere kostnader, men kontantstrømmen har snudd oppover.
Kilde: TT







