Østerrikes forbundskansler Sebastian Kurz advarer om at landet er på vei inn i en ny fase av koronapandemien, og oppfordrer befolkningen til å holde seg til restriksjonene.
”Det vi opplever akkurat nå er begynnelsen på den andre bølgen. Antallet smittede øker hver dag”, sier han i en skriftlig uttalelse til det østerrikske nyhetsbyrået APA.
For to uker siden ble det rapportert rundt 350 nye tilfeller per dag i landet. Antallet har nå steget til over 850, melder Kurz.
”Spesielt dramatisk er utviklingen i Wien, hvor rundt 50 prosent av alle nye smittetilfeller i Østerrike rapporteres. Snart vil vi passere tusen nye tilfeller om dagen”, sier han.
Østerrike, som har en befolkning som er noe mindre enn Sveriges, har klart seg relativt bra under pandemien, med drøyt 750 dødsfall, sammenlignet med Sveriges nær 6000. Antallet daglige nye smittetilfeller må bekymre regjeringen i Wien, men er betydelig lavere enn i enkelte andre europeiske land – Frankrike, som vitterlig har mer enn sju ganger så mange innbyggere, rapporterte 10 000 nye tilfeller på lørdag.
I Sverige ser situasjonen for øyeblikket noe bedre ut: Folkhälsomyndigheten rapporterer ikke nye tilfeller i helgene, men rapporterte fredag 311 nye tilfeller.
På fredag kunngjorde Kurz at regjeringen vil skjerpe munnbindreglene. Fra og med mandag må østerrikere dekke munn og nese i alle butikker og offentlige bygninger. Helt til nå har det vært tilstrekkelig å ta på munnbind i matbutikker og i kollektivtransporten.
Kilde: TT







