Viking Line-skipet Amorella har gått på grunn utenfor Åland. Det var totalt 280 personer om bord på skipet, og alle passasjerene er nå evakuert.
Ingen person kom til skade i forbindelse med hendelsen.
Ifølge Viking Line fikk skipet grunnstøting i Ålands skjærgård ved lunsjtider på søndagen. Rundt 200 passasjerer var om bord på skipet sammen med 80 personer i besetningen. Et flertall av passasjerene kommer fra Finland og Sverige.
Ingen person har skadats og samtlege passasjerar har ført til fast grunn på Åland.
”Vi etterforsker for tiden omfanget av skadene. Skipet erstattes fra og med i morgen, inntil videre, av M/S Gabriella. Berørte reisende vil bli informert,” skriver Viking Line i en pressemelding.
Ifølge rederiets kommunikasjonsdirektør Johanna Boijer-Svahnström var det aldri panikk om bord.
”Situasjonen er stabil og det er ingen grunn til panikk”, sa hun før evakueringen var fullført.
Vet dere hva som forårsaket ulykken?
”Nei, det må vi undersøke. Jeg tør ikke spekulere i hva det kan være. Det får vi se,” sier Boijer-Svahnström.
I følge den finske sjøredningssentralen i Vest-Finland var et dusin enheter på stedet for å evakuere passasjerer og noen besetningsmedlemmer fra Amorella.
Fartøyet, som har grunnstøtt, ligger i Järsö skjærgård i Föglö.
”Det er ingen tegn til oljelekkasjer som følge av grunnstøtingen. Amorellas kaptein har besluttet å evakuere alle passasjerer og deler av mannskapet. Vestfinlands kystvakt har startet evakueringsoperasjonen”, skriver sjøredningssentralen blant annet på Twitter.
Eva Vaihinen, en av passasjerene på båten, forteller til Expressen at det ble hørt en høy skrapelyd i forbindelse med grunnstøtingen. Men hun beskriver stemningen ombord på fartøyet som rolig.
”I begynnelsen var det litt urolig fordi alarmet gikk. Da var det noen som var veldig redde. Men nå er alle rolige og venter. Jeg antar at de ikke har kartlagt hvor stor skaden er ennå”, sier hun til avisen.
Amorella går dagligen mellan den finske byen Åbo og Stockholm.
Kilde: TT







