En ny international togforbindelse mellem Oslo og Berlin er planlagt til at starte sommeren 2028. For første gang vil det betyde en direkte togforbindelse mellem Gøteborg og den tyske hovedstad – uden skift undervejs.
Bag satsningen står norske Vy i samarbejde med danske DSB og tyske Deutsche Bahn. Toget skal betjene strækningen året rundt med to afgange om dagen. Rejsetiden mellem Oslo og Berlin forventes at blive cirka 14-15 timer.
Den nye linje bliver samtidig den første direkte jernbaneforbindelse mellem Norge og Danmark i over 20 år og forventes at styrke mulighederne for klimasmart rejse mellem Skandinavien og kontinentet.
Satsningen ligger i tråd med en voksende interesse for internationale togrejser i Europa. Allerede fra juni 2026 starter Snälltåget direkte tog mellem Oslo og Malmö via Göteborg, med forbindelser videre mod Hamborg og Berlin.
Selv SJ planlægger udvidede nattogsforbindelser mod Tyskland via Gøteborg, hvilket yderligere styrker byens rolle som fremtidigt knudepunkt for international togrejse.








