Europæiske flyselskaber risikerer at gå konkurs, hvis ikke prisen på flybrændstof falder tilbage, advarer Ryanairs administrerende direktør Michael O’Leary. Han mener, at Norwegian er særligt udsat.
”Hvis oliepriserne forbliver høje hen over sommeren, behøver vi ikke at sænke billetpriserne for at slå Norwegian, da Norwegian alligevel vil gå konkurs”, siger han til Dagens Næringsliv.
De kraftigt stigende priser på flybrændstof har sendt chokbølger gennem branchen. Den svenske regering har advaret om en potentiel flybrændstofmangel, og flere selskaber er allerede begyndt at aflyse afgange.
Ryanairs frisprogne topchef Michael O’Leary ser dog ud til at tage situationen med ro. Det irske lavprisflyselskab har sikret sig 80 procent af sit brændstofforbrug frem til marts næste år og har råd til at betale markedsprisen for de resterende 20 procent.
”For nogle konkurrenter er situationen prekær – og afstanden mellem dem og Ryanair bliver bare større og større. Vi vil fortsætte med at tilbyde lave priser, og vores konkurrenter vil bare fortsætte med at kæmpe,” siger Michael O’Leary til norske Dagens Næringsliv.
Michael O’Leary har tidligere svinget mod den ungarske lavpriskonkurrent Wizz Air, som han tror står på randen af konkurs på grund af høje brændstofpriser og manglende prissikring.
”De virksomheder, der ikke er i en god position, og som heller ikke har en stærk finansiel situation, vil få betydelige økonomiske problemer, hvis den nuværende situation fortsætter hen over sommeren og ind i efteråret,” siger Ryanairs chef, der befinder sig i Oslo i forbindelse med Oliefondens årlige investeringskonference.
Han regner med, at Norwegian NAS +5,85% er et af de selskaber, der kan få store problemer. Han påpeger, at det norske selskab har en stærk position på hjemmemarkedet, men at de sandsynligvis vil få svært ved at videreføre de stigende brændstofpriser til højere billetpriser. Ryanair vil i hvert fald ikke aktivt forsøge at tage markedsandele
”Om oljepriserne ”forbliver høje hen over sommeren behøver vi ikke sænke billetpriserne for at slå Norwegian, da Norwegian alligevel går konkurs – uden vores påvirkning", siger han Michael O'Leary.
Norwegian kom med sin rapport for første kvartal på tirsdag. I forbindelse med den fortalte administrerende direktør Geir Karlsen at selskapet har sikret 45 prosent av sitt drivstofforbruk.
”Lige nu ser det behageligt ud, men der er ingen garanti for noget i den omverden, vi befinder os i,” siger han til Dagens Næringsliv.
Den norske pressechef Catharina Solli ønsker ikke at kommentere Michael O'Learys konkursudtalelse, skriver avisen.
Kilde: DI.SE








