
Paris' indbyggere har sagt deres: Store og uhåndterlige biler, især SUV'er, skal betale tre gange så meget i parkeringsafgifter som andre biler.
Den franske hovedstad afholdt søndag en lokal folkeafstemning om spørgsmålet, og 55 procent af de stemmeberettigede svarede ja.
Beslutningen betyder, at biler, der vejer over 1,6 ton, nu skal betale op til 18 euro, eller knap 200 kroner, i timen i det centrale Paris.
For elbiler gælder afgiften for biler, der vejer over to ton. Parisboere og visse faggrupper kan slippe for de højere afgifter.
Da borgmester Anne Hidalgo udskrev folkeafstemningen, skrev hendes kontor, at SUV'erne ”er mere ulykkesudsatte, tungere, mere uhåndterlige og udleder udstødningsgasser” og konstaterede, at bilerne ”er årsag til mange af problemerne i det offentlige rum”.
Omkring 1,3 millioner indbyggere var stemmeberettigede, men det er uklart, hvor mange der valgte at stemme.
Kilde: TT-DI.SE







