Thursday 25 Jun, 2026

Skistar stänger sina skidanläggningar till påsk

Remove

Foto:SkiStar

Skistar meddelar att man stänger samtliga sina skidanläggningar i Sälen, Vemdalen och Åre. Anläggningarna stängs från påsklovets början den 6 april och resten av vintersäsongen.
– Om vi kan bidra till att stödja vår hälso- och sjukvård som går på knäna är vi glada om vi kan göra det, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand till SVT Nyheter.

Skistars vd Stefan Sjöstrand säger till TT att han fattade beslutet efter att ha talat med Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson och fått rådet att stänga anläggningar på grund av risken för överbelastning i sjukvården.

Tidigare på tisdagen samtalade han även med smittskyddsläkaren i Dalarna och hälsovårdscentralen i Sälen.

– Bilden av vårdläget förändras varje dag, säger han och påpekar att intensivvårdsplatserna i Mora och Falun redan är fullbelagda.

”Hård press att stänga”

Patrick Quicker, reporter på SVT Nyheter Dalarna säger att beslutet kommer oväntat eftersom Skistar länge hävdat att de ska fortsätta hålla öppet och att företaget uppfyller alla säkerhetskriterier för att kunna hålla öppet.

– Men det kommer nog efter hård press eftersom man på frivillig väg från Folkhälsomyndigheten, Socialdstyrelsen och från politiskt håll försökt få anläggningarna själva att fatta det här beslutet. 

”Haft en lång vintersäsong”

Skistar skriver att beslutet att stänga kommer att få effekt för helårsresultaten, men i vilken omfattning har man inte analyserat än.

– Turistmässigt har skidnäringen haft en lång säsong som rullat på som vanligt men påskveckan är en stor inkomstkälla och den vecka på året då det är mest folk i fjällområdet. Det har redan gått ner på frivillig basis och att det skulle bli en dålig avslutning på säsongen hade man räknat med. Men nu blir det helt stopp säger Patrik Quicker.

Samtidigt som det finns en besvikelse över uteblivna inkomster och inställda evenemang på skidorterna har den stora massan velat att turisterna ska hålla sig borta, säger Patrik Quicker.

– Lokalbefolkningen som inte är hårt knuten är skidnäringen har inte velat att turisterna ska komma hit i påsk.

Skistars anläggningar i de norska skidorterna Trysil och Hemsedal har varit stängda sedan den 12 mars.

Source: svt.se

Remove

Related posts

En hedgefond sålde aktier i biluthyrningsfirman Avis efter att aktien rusade i våras. Det fick...
Eiffeltornet i Paris stänger på grund av värmeböljan.  ”På grund av de höga temperaturprognoserna kommer Eiffeltornet...
SMHI har utfärdat en gul varning för höga temperaturer på torsdag och fredag.  Varningen gäller delar...
John Malkovich fronts Croatia's new commercial as the Croatian Tourist Board launches the international campaign ”Croatia –...

Popular posts

Our website uses cookies. Read more about our use of cookies: Privacy policy