Wednesday 24 Jun, 2026

Så reste svenskarna under coronaåret

Remove

Utlandsresandet tvärnitade men inte ressuget. I snitt gjordes åtta resor per svensk inom landets gränser under 2020, enligt tidningen Vagabonds årliga resebarometer.

Som en följd av pandemin ändrades svenskarnas resvanor dramatiskt under 2020. Semesterresorna till utlandet minskade med 84 procent i fjol. Man får gå tillbaka till andra världskriget för att se samma drastiska minskning i utlandsresandet från ett år till ett annat.

– Året började som vanligt men sen blev det kaos. Det allra tydligaste var att vi inte åkte utomlands och det är ju inte så konstigt, säger Hans Remvig, rese- och turismanalytiker på Resurs för resor och turism.

Många valde i stället att resa inom landet. I årets undersökning ställdes därför frågor om det inhemska resandet.

I snitt gjorde varje vuxen svensk 3,5 resor i Sverige med minst en övernattning och 6,1 dagsresor, enligt undersökningen.

– Vi gjorde mer dagsresor men bodde mindre på hotell. Människor valde andra boendeformer som att hyra stugor och många med fritidshus utnyttjade dem mer, säger Hans Remvig.

Antalet hotellnätter och turistinkomsterna i Stockholm halverades under 2020 jämfört med året före. Men storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö drog ändå mest besökare, men inte till stadskärnorna där nöjesparker höll stängt.

Svenskarna sökte mer naturnära upplevelser och ofta på platser inte allt för långt från hemmet, enligt undersökningen.

Det finns ett sug efter att resa, men jag tror samtidigt att vi kommer att förändra vårt resebeteende lite efter det här. Jag tror till exempel att storstäderna har fått sig en liten knäpp på näsan.

Det var också många som trots allt reste för att träffa släkt och vänner.

– Väldigt många träffade släkt och vänner ändå, man kan ju träffas på olika sätt. Var vi har släkt och vänner styr resandet mycket, säger Hans Remvig.

Av de utlandsresor som gjordes gick flest resor till Spanien följt av Danmark, Finland och Tyskland.

Att Danmark och Finland, som haft hårda inreserestriktioner hamnar högt upp på listan beror enligt Hans Remvig främst om att de med rötter i grannländerna har kunnat resa dit trots restriktioner.

Hur kommer vi resa när saker och ting återgår mer till det normala? Ressuget verkar överskugga flygets negativa påverkan på klimatet. I undersökningen svarar 14 procent att de tänker flyga mindre utomlands kommande år. Det kan jämföras med 27 procent året före. Tio procent säger också att de kommer att resa mer.

– Det finns ett sug efter att resa, men jag tror samtidigt att vi kommer att förändra vårt resebeteende lite efter det här. Jag tror till exempel att storstäderna har fått sig en liten knäpp på näsan. Man har upptäckt andra saker på mindre orter. Vissa har upptäckt Sverige och kommer nog titta mer på Sverige i framtiden, säger Hans Remvig.

Source: TT

Remove

Related posts

John Malkovich fronts Croatia's new commercial as the Croatian Tourist Board launches the international campaign ”Croatia –...
The agreement between the USA and Iran has already affected Swedes' holiday plans. Since it was made public that the USA...
The government of Cuba has presented 176 measures intended to take the country out of the severe crisis...
After several hours of disruption, trains are once again running between Malmö and Copenhagen. This is according to Skånetrafiken after Wednesday evening's...

Popular posts

Our website uses cookies. Read more about our use of cookies: Privacy policy