
Hallitus käyttää 900 miljoonaa euroa uuteen kyberpuolustuksen tukikohtaan paketissa maan digitaalisen muutoskestävyyden vahvistamiseksi.
Haavoittuvuus yhteiskunnassa kasvaa, sanoo finanssimarkkinaministeri Max Elger (S) lehdistötilaisuudessa.
Digitalisaatio ja sen puutteiden riskit yhdistettynä epävakaampaan maailmantilanteeseen saavat hallituksen panostamaan kyberturvallisuuteen.
Toimenpidepaketin konkretein osa koskee sitä, että kansallinen kyberturvallisuuskeskus, joka on edelleen rakenteilla, saa omat tilat Solnassa sen sijaan, että se toimisi tähän asti MSB:n (Ruotsin keskuspelastusviraston) toimitiloista käsin.
Uudet tilat Fortifikationsverket hankkii sen 900 miljoonalla kruunulla. Virasto aikoo remontoida tilat ennen kuin niistä tulee kansallisen kyberturvallisuuskeskuksen tukikohta. Kaiken on määrä olla valmista vuoteen 2025 mennessä.
Kansallinen kyberturvallisuuskeskus on tällä hetkellä yhteistyöhanke Puolustusvoimien, Ruotsin sotilastiedustelun (FRA), Supo:n ja Ruotsin pelastusviraston (MSB) välillä. Aiempi tavoite oli, että keskus olisi valmis vuonna 2023.
”Tavoitteena oli, että olisimme täysin toimintakykyisiä vuonna 2023. Olemme jo nyt toiminnassa ja jatkamme sen toiminnan kehittämistä. Sitä arvioidaan vuonna 2023”, sanoo keskuksen johtaja Therese Naess ja lisää: ”Uudet tilat mahdollistavat laajemman yhteistyön, mikä on pidemmän aikavälin tavoitteena.”
Digitaalisen turvallisuuden panostuksessa hallitus antaa myös Finanssivalvonnalle kaksi tehtävää: toisaalta selventää yleisesti, miten se on vahvistanut kybertarkkailuaan, ja toisaalta erityisesti ”lisätä valvontaa finanssialan yritysten ulkoistettua toimintaa kohtaan”.
MSB saa myös tehtävän, nimittäin vahvistaa Cert-se-toimintoa, joka on kansallinen toiminto tietojärjestelmäpoikkeamien hallintaan ja ennaltaehkäisyyn.
Käla:TT-DI.FI







