
Lentoyhtiö Norwegian lanseeraa uuden ilmasto- ja ympäristöstrategian, jonka mukaan yhtiö aikoo muun muassa vähentää hiilidioksidipäästöjä 45 prosenttia matkustajakilometriä kohden vuoteen 2030 mennessä.
”Tarvitsemme jopa 500 miljoonaa litraa kestävää polttoainetta viimeistään vuoteen 2030 mennessä, jotta saavutamme tavoitteen”, sanoo toimitusjohtaja Jacob Schram.
Yhtiön Fornebun pääkonttorilla pidetyssä lehdistötilaisuudessa Jacob Schram ja vastuullisuusjohtaja Anders Fagernæs esittelivät torstaiaamuna yhtiön uudet ilmasto- ja ympäristötavoitteet. Päästövähennykset on asetettu Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamisen mukaisesti, ja käytännössä se tarkoittaa muun muassa yhtiön kestävän polttoaineen tarpeen voimakasta kasvua.
Yhtiö tarvitsee vähintään 500 miljoonaa litraa kestävää polttoainetta vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Vertaillaksesi sitä, Norjassa tuotetaan tällä hetkellä yhteensä noin 400 000 tonnia tällaista polttoainetta vuodessa kaikille kuljetusmuodoille, sanoo Anders Fagernæs. Lentoyhtiö sitoutuu siten käyttämään 16–28 prosenttia kestävää polttoainetta ennen vuosikymmenen loppua.
”Biopolttoaineiden ja kestävien polttoaineiden tuotantoa on lisättävä voimakkaasti, jotta voimme saavuttaa tavoitteen”, hän sanoo.
Jacob Schram teki selväksi, että viestin on tarkoitettu kannustukseksi polttoaineiden tuottajille ja toimittajille olla säästelemättä ponnisteluissa tuotannon lisäämiseksi.
”Tämän päivän ongelma on, että se on liian kallista ja että meiltä puuttuu tällaista polttoainetta. Toisaalta Norjalla on suuria etuja sekä luonnonvarojen että alan osaamisen suhteen”, hän sanoo.
Tarvittavaa polttoaineen toimitusta varten tarvitaan sekä biopolttoaineita että synteettisiä kestäviä polttoaineita, kuten vetyä.
”Olemme suuren mittakaavan ostaja kestävälle polttoaineelle kaikista lähteistä, ja tiedämme, että meillä tulee olemaan tärkeä rooli ja markkinavoima ostaessamme niin paljon. Pääministeri sanoi hiljattain toivovansa suurta panostusta vetyyn, ja me olemme mielellämme mukana kehittämässä markkinoita”, Jacob Schram sanoo.
Uudessa ympäristö- ja ilmasto-strategiassa asetetaan tavoitteeksi, että kaikki kierrättämätön muovi poistetaan toiminnasta viimeistään vuonna 2023.
Ilmastoriskit ja ympäristötavoitteet tulee myös integroida kaikkiin yrityksen päätöksiin.
Lähde:di.se







