Vähintään kolme ihmistä on kuollut linja-auto-onnettomuudessa E10-tiellä Hadselissa, Narvikista länteen Pohjois-Norjassa. Bussissa oli 58 ihmistä.
”Sellaisen suuren ajoneuvon näkeminen ja tietäminen, että siellä oli paljon ihmisiä sisällä, oli pahinta, mitä saatoin kuvitella”, kertoi pelastuslaitoksen Yngvar Gustavsen saavuttuaan onnettomuuspaikalle.
Helikopterkuljetuksilla ja pelastushenkilöstöllä tehtiin suuria ponnisteluja, kun linja-auto oli osittain veden alla, ja valmistauduttiin pahimpaan.
”Toistaiseksi kolme ihmistä on kuollut ja neljä loukkaantunut vakavasti. Onnettomuuteen on osallinen yhteensä 58 ihmistä”, sanoi poliisin esikuntapäällikkö Bernt Are Eilertsen lehdistötilaisuudessa tuntia sen jälkeen, kun vakava onnettomuus oli sattunut, yleisradioyhtiö NRK:n mukaan.
Osa matkustajista on evakuoitu läheiseen kouluun.
Poliisi ilmoitti, että omaisiin oli vaikea saada yhteyttä, koska mukana oli useita ulkomaalaisia matkustajia ja matkustajalistoja puuttui. Lautalla oli matkustajia Kiinasta, Singaporessa, Intiasta, Malesiasta, Alankomaista, Etelä-Sudanista, Norjasta ja Ranskasta.
Bussi suistui tieltä ja joutui järveen lähellä E10-tietä. Poliisin mukaan bussi seisoo ”osittain Åsvatnetin kylmässä vedessä, lähellä Raftsundettä”.
Nordlandin sairaala julisti katastrofihälytyksen tapahtuman jälkeen. Pitiin perustaa kriisiorganisaatio ja useita kriisivastaanottoja.
”Sairaala on antanut katastrofivaroituksen ja perustanut katastrofiryhmän”, sairaalan tiedottaja Ida Kristin Dølmo sanoi.
Pääministeri Jonas Gahr Støre kutsuu onnettomuutta ”erittäin vakavaksi tilanteeksi, johon liittyy paljon ihmisiä” ja kiittää vastuussa olevia viranomaisia pelastusoperaatiosta:
”Ajatukseni ovat kaikkien asianosaisten ja kärsineiden kanssa.”
Hälytys onnettomuudesta tuli joulupäivän toisena päivänä 13.30 aikaan. Vahvat myrskyt ovat raivonneet Pohjois-Norjassa viime päivinä. Useita teitä on suljettu ja lauttamatkoja peruttu, kertoo Dagbladet.
Lähde:TT-DI.SE








