En norsk flygstrejk kommer allt närmare för SAS. Senast midnatt på torsdag måste parterna komma överens.
Under dagen har parterna, däribland det norska kabinfacket, satt sig ned för nya förhandlingar. Detta efter att facket varslat om att man tar ut 115 medlemmar i strejk från och med fredag om inte en överenskommelse kan nås med flygbolaget.
Riidanaiheena ovat odotetusti palkkatasot, joissa ammattiliitto on nostanut esiin, että SAS:n palkat ovat 15–30 prosenttia alhaisemmat kuin kilpailijoilla, kuten Norwegianilla. Ammattiliiton mukaan palkat eivät ole nousseet kahteenkymmeneen vuoteen.
– Vi har egentligen stått stilla i tolv år medan andra har tagit del av en gradvis löneökning, något som gjort att de dragit ifrån, säger Martinus Røkkum som företräder kabinfacket.
Lähde:TT-Aftonbladet.se








