maanantai 22. kesäkuuta 2026

Huoli Mallorcalla kaiken vihan jälkeen: ”Meille käy huonosti”

Jaa

Mallorcan matkailutulot laskevat dramaattisesti – saaren mielenosoitukset pelottavat ulkomaalaisia vierailijoita pois. Sitä kertovat matkailuun liittyvät ihmiset, jotka alkavat olla epätoivoisia, median tietojen mukaan.

– Turisteihin kohdistuva vihamielisyys vahingoittaa meitä suuresti, sanoo matkatoimiston johtaja Biel Rosales.

Mallorcalla toistuvat turisteja vastaan suunnatut mielenosoitukset ja protestit pelottavat vierailijat pois – ja paikalliset sanovat, että jotkut lomakohteet ovat ”täysin kuolleita”, kirjoittaa Daily Mail. 

– Meitä kiinnostavat turistit karkotetaan pois. He eivät tunne olevansa tervetulleita ja matkustavat muihin kohteisiin, sanoo yökerhojen ja ravintoloiden kattojärjestön johtaja Miguel Pérez-Marza Majorca Daily Bulletin -lehdelle.

”Matkailijat valitsevat muita kohteita”

Tilanne on niin tiukka, että monet alan yritykset ovat antaneet henkilökunnalleen loman heinäkuun puolivälissä, joka on normaalisti matkailukauden huippuaikaa. Myös oppaat alkavat kohdata taloudellisia ongelmia. Ohjattujen kierrosten määrä on vähentynyt tänä kesänä 20 prosenttia.,  Daily Mailin mukaan. 

– Viesteillä turisteja vastaan alkaa olla vaikutusta. Turistit valitsevat toisia kohteita lomalleen. Viestitämme, ettemme halua turisteja ja että kaikki on ylitäyttä, sanoo Pedro Oliver, oppaiden koulutuksen johtaja Mallorca.

Risteilyvarustamon kanssa työskentelevän matkatoimiston mukaan jokaisen aluksen tilaamien kierrosmatkojen määrä on laskenut 30:stä kahteentoista.

”Ei-toivotut”

– Ihmiset eivät matkusta paikkoihin, joissa heitä ei toivottaisi tervetulleiksi, sanoo Mallorcan liikennealan liiton puheenjohtaja Rafel Roig.

Brittiläiset turistit ovat reagoineet vahvimmin vihamielisiin tunnelmiin, mutta myös muista maista tulevat turistit jäävät kotiin, brittiläisen Daily Mail -lehden mukaan.

– Aiemmin tällä kadulla ei päässyt kulkemaan kello 19 illalla. Se oli täynnä turisteja, mutta nyt se on täysin autio. Paljon saksalaisia ja brittiläisiä jää yksinkertaisesti kotiin, sanoo 66-vuotias Lesly Johnson, joka on asunut Mallorcalla yli 30 vuotta, sanomalehdelle.

Vihamieliset protestit

Aiemmin tänä vuonna kaduilla järjestettiin vihaisia protesteja turismia vastaan. Mielenosoittajat pitivät kylttejä, joissa luki ”Menkää kotiin!” suunnattuna ulkomaisille vierailijoille. Jotkut ampuivat vesipyssyllä turisteja, toiset piirittivät turisteja ja huusivat heille, että heidän pitäisi mennä kotiin.

Kesäkuun matkailuluvut odotetaan julkistettavan lähikuukausina. Joulukuun tilastot julkaistaan vasta syyskuussa.

Lähde: Expressen.se

Jaa

Liittyvät postaukset

John Malkovich tähdittää Kroatian uutta mainoselokuvaa, kun Kroatian matkailuvirasto lanseeraa kansainvälisen kampanjan ”Croatia –...
Yhdysvaltojen ja Iranin välinen sopimus on jo vaikuttanut suomalaisten lomasuunnitelmiin. Siitä lähtien, kun julkistettiin, että Yhdysvallat...
Kuuban hallitus on esittänyt 176 toimenpidettä, joiden tarkoituksena on nostaa maa vakavasta kriisistä...
Useiden tuntien pysähdyksen jälkeen junaliikenne Malmön ja Kööpenhaminan välillä on jälleen käynnissä. Tiedottaa Skånetrafiken keskiviikkoillan...

Suositut julkaisut

Sivustomme käyttää evästeitä. Lue lisää evästeiden käytöstä: Tietosuojaseloste