Yli 100 SAS:n työntekijää Norjassa on tänään perjantaina lakossa.
”Kaikki SAS-lennot” maassa tulevat kärsimään lyhyellä aikavälillä, ammattiliiton Martinus Røkkumin mukaan
Torstain keskiyöhön mennessä osapuolten oli sovittava, mutta niin ei käynyt. Perjantaiaamun alussa asianosaiset ammattiliitot Fellesforbundet ja Parat vahvistavat, että neuvottelut ovat katkenneet.
”SAS ei ole ollut halukas myötäilemään meitä missään vaatimuksissamme”, sanoo Martinus Røkkum, joka edustaa Paratin matkustamohenkilöstön ammattiliittoa.
Hänen mukaansa kaikki SAS:n lennot vaikuttuvat lakosta lyhyellä aikavälillä.
Fellesförbundetin kabinijärjestö on ilmoittanut, että 115 sen jäsentä menee lakkoon perjantaista alkaen. Paratin puolelta lakkoon osallistuu perjantaina viisi jäsentä, ja lakkoon osallistuvien määrä on suunniteltu kasvavan yhteensä 40:een viikonlopun aikana.
Riidanaiheena ovat odotetusti palkkatasot, joissa ammattiliitto on nostanut esiin, että SAS:n palkat ovat 15–30 prosenttia alhaisemmat kuin kilpailijoilla, kuten Norwegianilla. Ammattiliiton mukaan palkat eivät ole nousseet kahteenkymmeneen vuoteen.
”SAS on hylännyt kaikki vaatimukset ja haluaa matkustamohenkilökunnan jatkavan työtä sellaisissa olosuhteissa, jotka eivät ole Norjan työlainsäädännön mukaisia”, sanoo Dag-Einar Sivertsen Fellesforbundetista.
Työnantajapuoli NHO, Næringslivets Hovedorganisasjon, puolestaan katsoo, että SAS on tehnyt paljon vastatakseen matkustamohenkilökunnan vaatimuksiin niin palkan kuin työaikojenkin osalta.
”Pahoittelemme vaivaa ja epävarmuutta, jota matkustajat nyt kohtaavat”, sanoo Erik Lahnstein NHO Luftfartista.
”On erityisen valitettavaa, että konflikti syntyy tilanteessa, jossa yritys on yrityssaneerauksessa ja jatkaa tappioiden tekemistä. Tämä konflikti vaikeuttaa entisestään jo ennestään vaikeaa tilannetta”, hän jatkaa.
Lähde:TT-DI.SE








