Det kan i fremtiden bli dyrere for turister å besøke Amsterdam.
Den nederlandske hovedstaden vurderer nemlig å innføre en turistskatt på 20 prosent, ifølge avisen Het Parool.
Dette fremgår av en enighet som tidligere i uken er inngått mellom flere partier i byens kommunestyre.
– Turisme bidrar til byens økonomi, men legger samtidig betydelig press på offentlige steder, livskvalitet og kommunale fasiliteter, skriver partiene i en felles uttalelse.
– Koalisjonen har derfor vedtatt å øke turistskatten, slik at besøkende bidrar mer rettferdig til kostnadene byen har for forvaltning, vedlikehold, tilsyn og investeringer i kvaliteten på det lokale miljøet.
Amsterdam har allerede en av de høyeste turistskattene i Europa på 12 prosent.
Kilde: Aftonbladet.se








