En ny internasjonal togrute mellom Oslo og Berlin planlegges å starte sommeren 2028. For første gang vil dette innebære en direkte togforbindelse mellom Göteborg og den tyske hovedstaden – uten bytter underveis.
Bak satsingen står norske Vy i samarbeid med danske DSB og tyske Deutsche Bahn. Toget skal trafikkere strekningen hele året med to avganger per dag. Reisetiden mellom Oslo og Berlin beregnes til cirka 14–15 timer.
Den nye linjen blir samtidig den første direkte jernbaneforbindelsen mellom Norge og Danmark på over 20 år og ventes å styrke mulighetene for klimasmart reising mellom Skandinavia og kontinentet.
Satsingen er i tråd med en økende interesse for internasjonale togreiser i Europa. Allerede fra juni 2026 starter Snälltåget direkteruter mellom Oslo og Malmö via Göteborg, med forbindelser videre mot Hamburg og Berlin.
Selv SJ planlegger utvidede nattogforbindelser mot Tyskland via Göteborg, noe som ytterligere styrker byens rolle som fremtidig knutepunkt for internasjonal togreise.









