
Flygiganten IAG har ikke lenger noen planer om å kjøpe Norwegian og skal selge hele sin aksjepost, ifølge en pressemelding.
Den norske aksjen stupte med over 25 prosent etter nyheten. ”Vår strategi ligger fast”, tvitrer Norwegians styreleder Bjørn Kise.
I en kortfattet tekst oppgir IAG at de vil kvitte seg med sin eierandel på 3,93 prosent i det norske flyselskapet, et salg som vil skje ”på et passende tidspunkt”.
Det var i fjor vår at IAG bekreftet at de hadde hatt kontakt med styret i Norwegian NAS -21,48%s angående et mulig bud, uten å komme til noen avtale. I forbindelse med diskusjonene kjøpte IAG en eierandel på 4,6 prosent i Norwegian, som siden har blitt utvannet på grunn av en emisjon.
Norwegians ledelse avviste samtidig spansk-britiske IAGs frierier.
På torsdag ettermiddag hadde Norwegian-aksjen falt med så mye som over 25 prosent og handlet ved 14.15-tiden for 143,75 norske kroner, det laveste nivået siden slutten av 2012.
Analytikerne er delte i sitt syn på lavprisflyselskapet. Ifølge Bloombergs gigantiske database har syv av 17 analytikere en kjøpsanbefaling for flyaksjen. Fem har salg og fem har hold. Kursmålet er i snitt 227 norske kroner.
Etter at nyheten ble kjent, skrev Norwegians styreformann Bjørn Kise på Twitter:
”Norwegians planer og strategi ligger fast. Selskapets mål er å fortsette å bygge en bærekraftig virksomhet til fordel for kundene, de ansatte og aksjonærene.”.
Kilde:di.se







