Ryanair gjennomfører nå en av sine største endringer hittil. For den som ikke følger de nye reglene venter et saftig gebyr.
Fra og med i dag, den 12. november, fjerner vi Ryanair de boardingkort som passasjerer tidligere skrev ut selv hjemme før avreise.
Flyselskapet mener at beslutningen gjør reisen ”raskere, smidigere og mer miljøvennlig”, og at den ”følger andre store billettområder som allerede har gått over til billetter kun i digital form”.
Reisende må i stedet vise et digitalt boardingkort direkte i Ryanair-appen. Endringen gjelder på samtlige avganger fra alle flyplasser der lavprisselskapet er operativt.
– Nesten 100 prosent av passasjerene har smarttelefoner, og vi ønsker å få alle over til den teknologien., sier Ryanairs administrerende direktør Michael O’Leary til Independent.
Viktig å tenke på
Endringen har, ikke helt uventet, vekket visse reaksjoner.
Spesielt blant eldre reisende og personer som ikke bruker smarttelefon til hverdags. Men ”usmarte” reisende trenger ikke bekymre seg, understreker flyselskapet.
– Passasjerer som ikke har en smarttelefon kan be en venn eller et familiemedlem om å laste ned boardingkortet for dem. Når en passasjer har sjekket inn, vil de få hjelp på flyplassen, der personalet kan se at innsjekkingen er fullført, sier en representant for Ryanair. til Independent.
Det viktige er altså at innsjekkingen skal ha skjedd før den reisende kommer til flyplassen.
Ellers kan det bli dyrt.
For reisende som møter opp uten å ha sjekket inn digitalt, påløper et gebyr på 605 kroner ved innsjekkingsskranken.
– Den store bekymringen folk har er: ”Hva skjer hvis batteriet går tomt eller om jeg mister telefonen?” sier administrerende direktør Michael O’Leary til Independent.
Men dersom innsjekkingen er gjort på forhånd, kan personalet på flyplassen skrive ut et nytt boardingkort på stedet uten kostnad.
Kilde: Expressen.se








