Over 100 SAS-ansatte i Norge går ut i streik fra og med i dag, fredag.
”Alle SAS-flygninger” i landet vil bli rammet på kort sikt, ifølge Martinus Røkkum i fagforeningen
Senest midnatt torsdag måtte partene bli enige, men slik gikk det ikke. Tidlig fredag morgen bekrefter de involverte fagforbundene Fellesforbundet og Parat at forhandlingene har brutt sammen.
”SAS har ikke vært villige til å imøtekomme oss med noen av våre krav”, sier Martinus Røkkum, som representerer kabinforeningen i Parat.
Ifølge ham vil alle SAS-flygninger bli påvirket av streiken på kort sikt.
Kabinfacket i Fellesforbundet har varslet om at 115 av deres medlemmer vil gå ut i streik fra og med fredag. Fra Parats side vil fem medlemmer streike på fredag, noe som deretter er planlagt å øke til totalt 40 i løpet av helgen.
Tvisten gjelder uunngåelig lønnsnivået, der fagforeningen har påpekt at SAS ligger mellom 15 og 30 prosent lavere enn konkurrenter, som for eksempel Norwegian. Fra fagforeningens side hevdes det nå at lønnen har stått stille de siste tolv årene.
”SAS har avvist alle krav og ønsker at kabinpersonalet skal fortsette å arbeide under forhold som ikke er forenlige med norsk arbeidsrett”, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Arbeidsgivernes side, NHO, mener derimot at SAS har gått langt for å imøtekomme kabinpersonalet, både når det gjelder lønn og arbeidstid.
”Vi beklager ulempene og usikkerheten som reisende nå kan bli utsatt for,” sier Erik Lahnstein i NHO Luftfart.
”Det er spesielt uheldig med en konflikt i en situasjon hvor selskapet er under konkursbeskyttelse og i rekonstruksjon og fortsetter å tape penger. Denne konflikten bidrar til å gjøre en allerede vanskelig situasjon enda vanskeligere”, fortsetter han.
Kilde:TT-DI.SE








