
Det finske statsejede jernbaneselskab VR overtager MTRX, der driver passagertog mellem Stockholm og Göteborg, ifølge en pressemeddelelse.
MTRX, der er en del af det Hongkong-baserede trafikselskab MTR, har drevet kommerciel trafik mellem Stockholm og Göteborg siden 2015. Selskabet, der havde en omsætning på ca. 350 millioner SEK i 2022 og har 120 ansatte, overtages nu af VR, der ejes af den finske stat.
”Jeg tror, at vi sammen kan skabe endnu bedre ydelser for togrejsende i Norden. Opkøbet styrker også vores konkurrenceevne i både Sverige og Finland,” siger VR's administrerende direktør Elisa Markula i en pressemeddelelse.
VR udvidede sin virksomhed til Sverige sommeren 2022 ved at erhverve Arriva, som er aktiv inden for regional udbudt kollektiv trafik.
MTR har länge varit ansvarigt för pendel- och tunnelbanetrafiken i Stockholm. I höstas bröt dock Storstockholms lokaltrafik pendeltågsavtalet og i sidste måned blev det kendt, at MTR heller ikke får förnyat förtroende at være ansvarlig for tunnelbanetrafikken.
Kilde: DI.SE







